onsdag 28 december 2016

The Deadly Nightshade av Justine Ashford


29628003
Titel: The Deadly Nightshade
Serie: -
Författare: Justine Ashford
Genre: post apokalyptiskt
Betyg: 3/5

Rekommenderas till: dig som vill ha en blodig, brutal post apokalyptisk historia med fokus på det platoniska framför det romantiska

Rekommenderas inte till: dig som vill ha en väl genomtänkt värld och en handling med riktning

Handling
The year is 2084, and the world has come undone.

Six years after The War wiped out the majority of the world's population, nineteen-year-old Nightshade has become a deadly product of the chaotic environment in which she lives. Taught from childhood to suppress all unnecessary emotions—pity, compassion, love, hatred, fear—in the name of survival, she has no trouble defending herself against the gangs that ravage her world.

But when Nightshade is befriended by fellow loner Connor, the flame of humanness is slowly reignited within her. When the duo find themselves pursued by a vengeful gang, they are left with no choice but to seek refuge in a small town and knowingly threaten the safety of its inhabitants. Forced to choose between survival and surrender, with the fate of an entire community in her hands, Nightshade must decide whether to save her own life or her newfound humanity.


Recension
Jag hittade The Deadly Nightshade när jag letade efter böcker med asexuella och aromantiska karaktärer - huvudpersonen ska, enligt författaren, vara både och (så kallat aro-ace), och att den dessutom utspelade sig i en post apokalyptisk värld gjorde mig såklart omedelbart nyfiken. Själva aspekten med en asexuell karaktär tar inte mycket utrymme och kan lätt missas om man inte vet att det är där, men det är en detalj jag uppskattar och ger också chansen att undersöka förhållanden som inte fokuserar på romantik. 
Men hur var resten av boken då?

Och efter att ha läst den är mitt omdöme... att den är okej. Det största problemet var för mig att varken handling eller världsuppbyggnaden kändes helt genomtänkt. Handlingen tycktes liksom sakna riktning; baksidetexten lockar med gängkrig och att huvudpersonen Nightshade ska tvingas välja mellan medmänsklighet och överlevnad, vilket låter spännande men tyvärr upptar mycket liten del av själva boken. Mest handlar det om Nightshades personliga utveckling och hennes relationer till andra människor, vilket också var intressant men mindre än jag hoppades på.

För mig är världsuppbyggnaden bland det viktigaste när det kommer till sci-fi; jag älskar att upptäcka nya kreativa framtida världar. The Deadly Nightshade kunde ha jobbat mer på sin. Allt vi får veta om vad som hänt är att det varit ett krig, och det som lämnats kvar av världen hänger inte alltid ihop rent logiskt. Om bara de stora städerna bombats (vilket antyds) borde det finnas fler överlevare. Det har gått flera år sedan katastrofen; varför kan huvudpersonerna fortfarande gå in i mataffärer och vapenbutiker och plocka för sig när det borde ha plundrats första veckan? Varför försöker inte fler människor slå sig ihop och samarbeta i samhällen, och hur lyckas det enda samhället som finns överleva utan att odla mat eller hålla boskap? Världen kändes i allmänhet ganska grå och ointressant, utan något speciellt som särskilde den från andra post apokalyptiska böcker.

Utöver detta var det en bra bok. Trots att handlingen var långsam var den också spännande, och det var intressant att följa Nightshades utveckling från känslokall robot till någon beredd att göra självuppoffringar. Jag gillade både Nightshade och Connor, deras relation och hur de komplimenterade varandra och att de tilläts vara mycket nära varandra utan att det nödvändigtvis skulle vara romantisk. Nightshades utveckling hade kunnat vara lite mer subtil på sina ställen - författaren har ibland en tendens att berätta snarare än att visa - men detta  är bara en detalj. 

Boken använder sig också av moraliska gråzoner framför gott och ont, vilket alltid är ett plus för mig! Nightshade själv är livsfarlig och har inga problem med att döda, men följer ändå en egen moralisk kod, antagonisten är inte ute efter henne för att han är ond utan för att hämnas någon hon dödade, och människorna i bakgrunden är kapabla till både onda och goda handlingar utan att dömas åt varken ena eller andra hållet.

I det stora hela en spännande bok och en debutförfattare att hålla ögonen på. Det blir ett stabilt 3 utav 5 i betyg.



Jag har nyligen skaffat mig en tablet och spenderat julledigheten med att jobba på mina photoshop-färdigheter, och eftersom jag läste The Deadly Nightshade slutade det med att jag målade huvudpersonen Nightshade. Det här är mitt första försök att göra en skog i photoshop!


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar