torsdag 11 augusti 2016

Wynonna Earp

Jag pratar inte mycket om det här för, hey, bokblogg, men jag är något av ett Supernatural fan. Jag började inte titta på den förrän för ett par år sedan, men när jag väl börjat plöjde jag igenom tio säsonger på läskigt kort tid. Jag gillade monstren, de moraliska konflikterna och kreativiteten, och jag älskade karaktärerna och deras relationer.

Men jag är också bland de första att erkänna att det absolut inte är en perfekt serie, och som tjej kan jag givetvis inte låta bli att längta efter någonting liknande riktat till mig, till tjejer. En serie med Supernaturals välskrivna karaktärer med verkliga relationer och brister, men där de karaktärerna får lov att vara kvinnor (utan att de dödas eller försvinner spårlöst efter ett par avsnitt).

Är du som jag? Fear not, för Wynonna Earp är här!


Wynonna Earp finns än så länge bara i en säsong (men blev alldeles nyligen renewed för säsong två), och jag vet självklart inte om den kommer börja gå i samma nedåtspiral som Supernatural gjorde, men hittills har den varit väldigt underhållande! Inte ett mästerverk på något vis, men underhållande, rolig och smart för sin genre utan att ta sig själv på för stort allvar, och definitivt ett alternativ till Supernatural som levererar på punkter där Supernatural verkar vara blind, inte minst när det kommer till kvinnliga karaktärer.

Vi har Wynonna själv, local bad girl with a gun, stentuff och farligt beskyddande över sin yngre syster, men också med fruktansvärt många problem från sin hårda uppväxt som hon måste lära sig handskas med. Serien låter henne ha sina dåliga stunder, låter henne fatta dåliga beslut och ta konsekvenserna.


Sedan har vi Waverly Earp, Wynonnas lillasyster som inte bara försöker ta sin egen plats i världen när allting verkar handla om hennes storasyster, utan också måste komma på vad hon ska göra om hon blivit kär i en tjej när hon fortfarande har en pojkvän. Yup - en av huvudpersonerna är bisexuell!


Det här var menat att vara en kortfattat tipsinlägg, men jag är tydligen inkapabel att vara kortfattad. Hursomhelst, toppenserie som förtjänar mer uppmärksamhet, och jag har höga förväntningar på säsong två!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar