lördag 27 augusti 2016

Filmrecension - I am not a Serial Killer

Bildresultat för i am not a serial killer film

I am not a Serial Killer är en övernaturlig thriller av Dan Wells (också författare av Partials-trilogin, och en av mina favoritförfattare), som handlar om den femtonårige John Cleaver, en kille diagnostiserad som sociopat och är rädd att han en dag kommer förlora mot sina inre demoner och döda någon. Hans kamp mot sig själv hamnar i baksätet när en mördare som verkar vara mer än människa dyker upp i hans sömniga lilla stad. John, som har stor insyn i hur seriemördare tänker, är den enda som kan stoppa morden.

Eftersom jag tyckte fruktansvärt mycket om boken var jag givetvis oerhört nyfiken på filmen, och bland det första att säga är att den följer bokens handling nästan på pricken, så om du gillade boken kommer du förmodligen gilla filmen också! Yay! Huvudpersonen John har fångats väldigt väl i min mening: han har samma svarta humor som i boken (jag älskar Johns humor), och ger samma intryck av någon som vill vara god, men som är rädd att han kommer förlora mot sina egna inre demoner. Vi får inte riktigt samma insyn i hans huvud här, för det är en film och inte en bok, men stämning och skådespeleri och smarta, välgjorda scener som visar hans besatthet med eld och mördare och döda kroppar väger upp för det.

Dock vet jag inte hur väl den kommer passa mainstreampubliken. Den är ganska långsam och karaktärsdriven, med mer fokus på stämning och obehag än ren skräck och action. Det är ingen popcornrulle att titta på om du vill se en typisk skräckrulle med en stor läskig mördare, sexiga lättklädda skådisar och en godhjärtad heroisk huvudperson. I am not a Serial Killer vågar vara sin egen grej och kräver av sin publik.

Det är också en indiefilm med begränsad budget, och mycket av monstret ses på avstånd eller i små bitar i taget. Jag tyckte det funkade bra och hjälpte till att göra mördaren mer mystisk och obehaglig, och jag föredrar i vilket fall när filmer med liten budget vet om sina begränsningar och använder sina effekter kreativt snarare än att braka på med massor av dålig CGI.

Jag kan inte säga säkert hur mycket du kommer gilla filmen om du inte läst boken, eftersom jag har läst boken och automatiskt kopplade dem till varandra när jag tittade. Men det är en spännande, annorlunda film, och jag rekommenderar att ge den chans.

Men gör inte mitt misstag att äta samtidigt som du tittar. Huvudpersonen bor i ett bårhus. Jag borde vetat bättre.

Youtube vägrar av någon anledning låta mig lägga till trailern, men här får du en länk till den istället!