lördag 2 juli 2016

The Abyss Surrounds Us av Emily Skrutskie


24790901
Titel: The Abyss Surrounds us
Serie: The Abyss Surrounds us #1
Författare: Emily Skrutskie
Genre: science fiction, action, romantik
Betyg:

Rekommenderas till: dig som vill ha en ganska klassisk romantisk pirathistoria, men med romansen mellan två tjejer. Dig som gillar när författaren experimenterar med könsroller och klichéer. Också, alla som gillar action och havsmonster.

Rekommenderas inte till: dig som vill ha sci-fi böcker med fokus på världsuppbyggnad och djup



For Cassandra Leung, bossing around sea monsters is just the family business. She’s been a Reckoner trainer-in-training ever since she could walk, raising the genetically-engineered beasts to defend ships as they cross the pirate-infested NeoPacific. But when the pirate queen Santa Elena swoops in on Cas’s first solo mission and snatches her from the bloodstained decks, Cas’s dream of being a full-time trainer seems dead in the water. 

There’s no time to mourn. Waiting for her on the pirate ship is an unhatched Reckoner pup. Santa Elena wants to take back the seas with a monster of her own, and she needs a proper trainer to do it. She orders Cas to raise the pup, make sure he imprints on her ship, and, when the time comes, teach him to fight for the pirates. If Cas fails, her blood will be the next to paint the sea.

But Cas has fought pirates her entire life. And she's not about to stop.


Anledningen till att jag läste The Abyss Surrounds Us är för att jag hörde den sammanfattad som "pirates and sea monsters with lesbians" och jag menar, vem vill inte ha en bok som handlar om det??

Vad jag verkligen gillade med The Abyss Surrounds Us är att den i många fall är en väldigt klassisk actionbok, men att Skrutskie leker med klichéer på ett sätt som gör det nytt och fräscht. Vi har det klassiska "fången faller för fångvaktaren och vice versa", men det är omvänt inte bara genom att båda parter är tjejer, utan också genom att Skrutskie dekonstruerar fånge/fångvaktar typen av förhållande och låter båda karaktärerna vara medvetna om maktimbalansen mellan dem, och jobba sig upp till vänskap och ömsesidig respekt. Plus att hon leker med andra mer lättsamma klichéer, som de-måste-dela-säng, och spendera-en-dag-fastkedjade-med-varandra, vilket var kul.

Det finns andra saker hon vänder på, som antagonisten och piratkaptenen Santa Elena, som är varje typiskt drag av ond pirat (tänk Barbossa från Pirates of the Caribean) bortsett från att hon är kvinna, och vissa detaljer angående Swifts familj som jag inte kan gå in på pga spoilers. Jag tycker det är intressant hur mycket bättre en bok kan bli bara genom att vända på könsroller; om Santa Elena och Swift varit män istället för kvinnor skulle det varit som vilken annan bok som helst och jag hade inte varit alls lika imponerad.

Cas var en välskriven huvudperson, och jag gillade hur hon inte var en typisk kickass YA tjej som kan femtioelva olika kampsporter. Cas kan inte slåss, men hon kan träna ett monster att äta upp dig, och boken handlar dels om hur hon lär sig att stå upp för sig själv även utan att ha ett jättelikt monster bakom sig. Men största delen av hennes karaktärsutveckling handlar om att lära sig skilja mellan rätt och fel, och att de två inte alltid går att skilja åt. Alltid ett favorittema hos mig!

Trots att den handlar om pirater och havsmonster är The Abyss Surrounds Us inte en fantasy utan en sci-fi, vilket också är var den faller lite. Det fanns massor av chanser att undersöka världen, men med undantag en flytande stad fick vi aldrig se något annat än skeppet. Jag vet praktiskt taget ingenting om världen Skrutskie skapat och vad som ledde till den, annat än att smältande is var en grej. Ge mig mer! Jag kan sälja min själ för kreativ världsuppbyggnad!

(okej nej det kan jag inte, men ge mig mer ändå)

Också lite minus för att med undantag av Cas och Swift utvecklades inte de andra karaktärerna till annat än en ytlig nivå. Speciellt Santa Elena ville jag veta mer om, och hennes högst uppsatta lakejer. Hoppas på mer av dem i uppföljaren.

En stark fyra utav fem i betyg!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar