söndag 17 juli 2016

After the End av Amy Plum


13601681
Titel: After the End
Serie: After the End #1
Författare: Amy Plum
Genre: romantik, science fiction, övernaturligt
Betyg: 3/5

Rekommenderas till: dig som vill ha smarta, intressanta karaktärer med välskriven dynamik, dig som vill ha ett annorlunda mysterium

Rekommenderas inte till: dig som är trött på typisk YA romantik och paranormal som låtsas vara postapokalyptiskt

Varför jag läste boken: jag är svag för konspirationsteorier, och en tjej som tror att världen gått under i ett tredje världskrig bara för att upptäcka att alla ljugit för henne lät spännande!

Synopsis
World War III has left the world ravaged by nuclear radiation. A lucky few escaped to the Alaskan wilderness. They've survived for the last thirty years by living off the land, being one with nature, and hiding from whoever else might still be out there.
At least, this is what Juneau has been told her entire life.
When Juneau returns from a hunting trip to discover that everyone in her clan has vanished, she sets off to find them. Leaving the boundaries of their land for the very first time, she learns something horrifying: There never was a war. Cities were never destroyed. The world is intact. Everything was a lie.
Now Juneau is adrift in a modern-day world she never knew existed. But while she's trying to find a way to rescue her friends and family, someone else is looking for her. Someone who knows the extraordinary truth about the secrets of her past.

Recension
Det första jag borde säga om After the End är att det inte är en post apokalyptisk eller dystopisk bok. Den utspelar sig i vår nutid, och även om den har vissa mindre drag av sci-fi så lutar den mer åt fantasy-hållet. Det var det här som lockade mig att läsa; en annorlunda mix av genrer, och en huvudperson som är van att överleva i vildmarken men inte kan någonting om dagens moderna städer.

Därför var också några av mina favoritkapitel i bokens början, innan huvudpersonen Juneau upptäckt sanningen och handlingen fortfarande låg mittemellan fantasy och sci-fi och var full av gåtor. När sanningen avslöjades tappade den lite av sin unika känsla och blev en lite mer typisk paranormal bok med romantiska undertoner, även om den fortfarande var spännande och full av gåtor att lista ut svaren på. Det fanns inga tvister som var direkt chockerande, men tack vare väldigt smarta huvudpersoner så blev jag aldrig irriterad över att veta de uppenbara svaren; de brukade lista ut det samtidigt eller snart efter mig.

På tal om huvudpersonerna, Juneau och Miles, så tyckte jag väldigt mycket om dem. De var varandras motsatser: Juneau en osjälvisk överlevare som försöker rädda sin familj, Miles en bortskämd rikemansson som försöker vinna förmåner så att hans pappa ska köpa honom en plats på ett prestigefyllt college. Jag retade mig på Miles i början, men det första Juneau gjorde när de träffades var att se rakt igenom hans charmiga fasad, och ju längre jag läste ju mer tyckte jag om honom. Juneau var en av de smartaste karaktärerna jag läst om på länge, som även i okända situationer alltid letar efter en lösning, men hon är inte heller perfekt och växer en del under bokens gång.

Deras interaktioner var roliga och förhållandet växte från tveksamma allierade till vänner på ett väldigt naturligt sätt. De litade inte på varandra, men de var också ärliga med det och arbetade sig fram till en jämbördig vänskap. Även om deras växande romans inte var bokens höjdpunkt så var den mer välskriven och kändes mer äkta än många YA romanser, och tog aldrig över handlingen.

Spännande och annorlunda med intressant dynamik mellan två välskrivna karaktärer.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar