fredag 10 juni 2016

Shades of Earth av Beth Revis


10345937

Titel: Shades of Earth
Serie: Across the Universe #3
Författare: Beth Revis
Genre: sci-fi, mysterium, romantik
Betyg: 3/5


Varning för spoilers om du inte läst de första två böckerna!

Rekommenderas till: dig som gillar romantik, tvister, välskrivna karaktärer och "mjuk" sci-fi på andra planeter. Dig som gillar tidigare böcker i serien

Rekommenderas inte till: dig som föredrar väl genomtänkta tvister och "hård" sci-fi framför drama och romantik




Amy and Elder have finally left the oppressive walls of the spaceship Godspeed behind. They're ready to start life afresh--to build a home--on Centauri-Earth, the planet that Amy has traveled 25 trillion miles across the universe to experience.

But this new Earth isn't the paradise Amy had been hoping for. There are giant pterodactyl-like birds, purple flowers with mind-numbing toxins, and mysterious, unexplained ruins that hold more secrets than their stone walls first let on. The biggest secret of all? Godspeed's former passengers aren't alone on this planet. And if they're going to stay, they'll have to fight.

Amy and Elder must race to discover who--or what--else is out there if they are to have any hope of saving their struggling colony and building a future together. They will have to look inward to the very core of what makes them human on this, their most harrowing journey yet. Because if the colony collapses? Then everything they have sacrificed--friends, family, life on Earth--will have been for nothing.


Fem år sen jag läste första boken och äntligen har jag tagit tag i saker och ting och läst avslutningen till Beth Revis trilogi. Den sista boken är annorlunda från de första två böckerna på mer än ett sätt: skeppet Godspeed har äntligen nått sitt mål och istället för ett klaustrofobiskt rymdskepp utspelar sig handlingen nu på en främmande planet, vilket också betyder att de frysta besättningen har väckts och Amy äntligen får träffa sina föräldrar igen. Trots alla förändringar finns stämningen av spänning, gåtor och lögner som är något av en stämpel för den här serien fortfarande kvar. Vissa mysterier är ganska lätta att förutse, medan andra är genuint överraskande. Om du gillar massor av tvister kommer du absolut ha saker att se fram emot i den här serien!

Jag kan inte låta bli att känna att Revis kastade bort en hel del möjligheter med den här boken. Den utspelar sig på en ny planet som ingen av karaktärerna vet något om! Det finns så mycket som går att göra med det scenariot, men planeten är praktiskt taget Jorden 2.0. Vi får så mycket som ett exempel på inhemskt djurliv, gravitationen och luften tycks vara densamma, det finns inga problem att dricka vattnet eller med nya sjukdomar osv. Jag menar det räcker att vi åker utomlands på samma jävla planet för att vi ska ha problem med nya mikrober i mat och vatten, och vi vet av erfarenhet att kolonisering praktiskt taget utrotat hela folkgrupper på grund av nya sjukdomar deras immunförsvar inte var vana vid, och det är meningen att jag ska köpa att de här människorna, utan någon som helst förberedelse, inte har några liknande problem. Skitsnack.

Det här är petigt av mig, och jag kan ge boken tummen upp för att den i många andra fall är väldigt vetenskapligt korrekt, men det finns också en hel del saker som rakt ut ignoreras, vilket är lite synd. Det är också synd att planeten i allmänhet inte är så spännande och kreativ som den skulle kunna vara, men om du inte är så intresserad av science fiction som jag kommer det förmodligen inte störa lika mycket.

På den ljusa sidan så tycker jag väldigt mycket om de två huvudpersonerna, i synnerhet Amy. Jag gillar hur hon tillåts vara arg och förvirrad, och att hon får lov att utan att dömas hata och vägra förlåta en person som djupt sårat henne. Och även om det plötsliga triangeldramat irriterade mig lite så uppskattade jag hur valet för en gång skull lämnades till tjejen, och hur killarna inte tävlade över henne som om de har rätt att bestämma vem hon älskar. Go Amy! Också plus för att Revis leker en del med lojaliteter och moraliska frågor, och att dramat för det mesta känns verkligt och intressant snarare än irriterande.

Jag kikade precis tillbaka på mina recensioner av de tidigare två böckerna och såg att jag gett båda dem 4/5 i betyg. Jag tror att det beror på att jag var en yngre och mindre erfaren läsare för fem år sedan, för jag känner inte att Shades of Earth förtjänar mer än tre, kanske tre och en halv, i betyg, men jag tycker heller inte att den är sämre än ettan och tvåan. Det är en bra och överraskande serie, och om du är nyfiken på romantik och mysterier i rymden rekommenderar jag den varmt!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar