torsdag 14 april 2016

The Great Zoo of China av Matthew Reilly


21535767

Titel: The Great Zoo of China
Serie: -
Författare: Matthew Reilly
Genre: action, sci-fi
Betyg: 3/5

Rekommenderas till: dig som gillar monsterberättelser, action och massor av blod, dig som gillar drakar

Rekommenderas inte till: dig som vill ha välutvecklade sidokaraktärer och skurkar, dig som värdesätter trovärdighet framför action







It is a secret the Chinese government has been keeping for forty years.

They have found a species of animal no one believed even existed. It will amaze the world.

Now the Chinese are ready to unveil their astonishing discovery within the greatest zoo ever constructed.

A small group of VIPs and journalists has been brought to the zoo deep within China to see its fabulous creatures for the first time. Among them is Dr. Cassandra Jane ‘CJ’ Cameron, a writer for National Geographic and an expert on reptiles.

The visitors are assured by their Chinese hosts that they will be struck with wonder at these beasts, that they are perfectly safe, and that nothing can go wrong.

Of course it can’t…


Så.
Det här är praktiskt taget Jurassic Park med drakar. Flygande, supersmarta, blodtörstiga drakar. Jag skulle kunna klaga över alla likheterna (och de är många) men det vore lite skenheligt av mig eftersom Jurassic Park med drakar var precis vad jag väntade mig och hoppades på.

Det här är så nära ren popcornunderhållning man kan komma i bokform: renodlad action, explosioner och biljakter (med drakar), konstant adrenalin, nästan 500 sidor som bara flyger iväg. Kort sagt, väldigt underhållande men inte särskilt smart. Men jag måste ändå ge Reilly credit för att han försökte göra sina drakar vetenskapligt troliga, speciellt i det att de flesta av deras drak-förmågor faktiskt existerar runtom i djurriket. Det var en unik vinkel att se drakar inte i fantasy-setting utan i vår samtid, inte magiska utan vetenskapligt förklarade, och istället för riddare med svärd slåss de mot helikoptrar, kulsprutor och den stentuffa herpetologen CJ.

Men ändå, jag har gränser med hur mycket jag kan köpa. Ägg som legat i dvala i några hundra år, okej, till och med ett par tusen, men 65 miljoner? Själva "drak-samhället" sedan var svårt att acceptera: ju intelligentare en art är desto viktigare är det att den växer upp med sin egen sort i ett etablerat "samhälle" för att utvecklas normalt. Tänk på det så här: en höna fostrad av människor kommer fortfarande växa upp till en höna, men en människa uppfostrad av hönor... Trots detta betedde sig de supersmarta drakarna i allmänhet som om de vaknat från en kort tupplur och inte alls fötts in i en värld de inte utvecklats för, utan äldre individer som kan lära dem hur allting funkar. Nope, bara att kliva rakt in och bli produktiva medlemmar av drak-samhället.

Men detta är smådetaljer och inte vad man egentligen letar efter i en bok som denna, så jag tänker låta det passera eftersom annars skulle det inte blivit några drakar alls och jag hade inte fått läsa om monster stora som flygplan som plockar upp sopbilar och använder dem som kastvapen.

När det kommer till karaktärerna är de platta, men det är också något jag mer eller mindre väntade mig. Trots det kunde jag inte låta bli att fästa mig vid huvudpersonen CJ. Visst, hon kunde varit mer välutvecklad, och visst, många av hennes actionsekvenser är fullständigt omöjliga, men jag gillade de små detaljerna som visade att hon i grund och botten är en väldigt omtänksam person och inte bara en platt actionhjältinna. Hon tar sig tid att hjälpa andra, hennes händer skakar efter att hon dödat någon (trots att det var i självförsvar och inte menat att döda), hon sparar andras känslor istället för att ta tillfället att vara sarkastisk eller bitter. Samtidigt var hon också smart, påhittig och en sjuhelvetes överlevare. Jag gillade verkligen hur hon tilläts var både tuff och mjuk.

Däremot hade jag svårare för hur platta skurkarna var, speciellt i hur det målades upp som att Kina praktiskt taget är ett ondskefullt land. Det är inte som att USA är en perfekt stat; lite jämförelser mellan de två som visade upp både positiva och negativa sidor hade varit trevligt, och skurkar som har mer än ett personlighetsdrag skulle också uppskattats.

Sammanfattning: väldigt underhållande och snabbläst med en stentuff kvinnlig huvudperson, men kunde ha jobbat med trovärdighet både i karaktärer och action.



Om du gillar The Great Zoo of China rekommenderar jag:

Jurassic Park (både filmerna och böckerna) av Michael Crichton - praktiskt taget samma berättelse, fast med dinosaurier istället för drakar och mer tyngd på vetenskapliga förklaringar

Fragment av Warren Fahy - forskare hittar ö som utvecklats på egen hand i miljontals år, blodbad uppstår och massa vetenskap förklaras

Filmen Reign of Fire - drakar vaknar från dvala och fortgår med att ta över världen

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar