måndag 18 april 2016

Fourth World av Lyssa Chiavari





25555364

Är 100 % säker på att jag redan skrivit den här recensionen, men tydligen bestämde sig internet för att äta den för hur jag än letar verkar den inte existera (nån som vill göra mig sällskap i internet-strejk?). Eftersom jag tyckte väldigt mycket om boken bestämde jag mig för att ta mig tiden att skriva om recensionen.


Titel: Fourth World
Serie: the Iamos Trilogy #1
Författare: Lyssa Chiavari
Genre: sci-fi, tidsresor, dystopi
Betyg: 4/5

Rekommenderas till: dig som vill ha en spännande sci-fi som utspelar sig på Mars, har genomtänkta världar som är både intressanta och kommenterar på vårt nutida samhälle, dig som vill ha välskrivna karaktärer med stor mångfald (asexuella huvudpersoner!)

Rekommenderas inte till: dig som vill ha en handling som är ordentligt genomtänkt och ett slut och karaktärsutveckling som inte känns stressat




IAMOS, S.C.D. 8378
Nadin's planet is dying. As its atmosphere drains away, her people are forced to live huddled in domed cities for protection. With only enough resources to support the population for one more year, time is running out. Nadin thinks she's found a way to save Iamos, but it will mean defying the planet's rulers, the geroi—and betraying the geroi could cost her everything.

When a strange boy from another world appears out of nowhere outside the citidome's glass walls, Nadin knows for sure that her plan will work. But to build the device that can save her people, Nadin must first find the legendary city of Elytherios. And to do that, she'll need the help of the mysterious alien boy named Isaak.

MARS, 2073 C.E.
All Isaak wanted was to get through his senior year at the Academy in one piece. Everything would have been fine if he hadn't found that ancient coin among his missing father's possessions. The coin seems to have a strange connection not only to Isaak's family, but to Mars' ancient past.

But how is that possible, on a planet that was supposed to be dead until just forty years ago?

Now Isaak's got agents of the Earth's government on his tail and a deranged factory worker stalking his every move. Everyone is desperate to get their hands on something called the Key. And the only way to escape is to unlock an even bigger secret, one that could change his life—and the fate of Mars—forever.


Det är inte ofta jag hittar böcker med asexuella karaktärer, men Fourth World har inte bara en utan två, båda huvudpersoner, och är dessutom en sci-fi! Självklart kunde jag inte säga nej, speciellt som e-boken är superbillig (lite drygt 30 kronor på Amazon, slå till!). Extra plus är stor mångfald bland karaktärerna även utöver det: en av dem har två mammor, och de är från många olika kulturer och etniciteter.

Det som slog mig mest när jag läste var hur intressanta Nadin och Isaaks olika världar var. Vad som var extra intressant var hur Chiavari skiljer dem åt inte bara genom språk och teknologi, utan också genom kultur. Isaak lever i en nära framtid som inte är helt olik vår nutid: multimiljonföretag har den största makten, rascism segregerar fortfarande samhället trots att folk tycker om att inte låtsas om det, men det finns också de goda sidorna från vår tidsålder, som utbildning, rösträtt osv. (sedan utspelar det sig på Mars, men det är en annan femma)

Nadin däremot lever i en avlägsen tidsålder som stundtals känns mer som fantasy än sci-fi. Rascism baserat på utseende existerar inte eftersom alla är genetiskt modifierade (mörkare hy för bättre tolerans mot UV-strålning osv), samhället styrs av en liten överklass, lagarna är strikta men sägs vara så för allas överlevnad. Teknologin är också ljusår ifrån vår och deras kroppsspråk skiljer sig från vad vi är vana vid. Jag älskade hur beskrivningar skapade en värld som kändes på samma gång medeltida och futuristisk, skiljer sig definitivt åt från de flesta andra dystopier!

Att se karaktärer från de två världarna interagera med varandra var intressant (kulturkrock är ett av mina favoritteman i böcker), och de vägde upp varandra på ett utmärkt sätt; Nadins främmande värld kunde förklaras genom Isaaks ögon och blev därigenom inte lika förvirrande.

Nog om världsuppbyggnaden. Karaktärerna var också välskrivna, och jag uppskattade att vi genom dem fick se alla sidor av kampen: Nadin kommer från den regerande överklassen i ett dystopiskt samhälle, Isaak från underklassen. Ingen av dem vill egentligen starta en revolution, bara leva sina liv, men tvingas av sin omgivning öppna ögonen och handla. Det initiala motståndet fick dem att kännas mer äkta, och motverkade det typiska (och tröttsamma) onda mot goda temat.

Det boken faller på är att den under första halvan bara får följa Isaak. Resultatet blev att Nadin inte fick lika mycket fokus trots att hon hade mer karaktärsutveckling att genomgå, och därför kändes hennes utveckling mot slutet påskyndad. Samma sak med handlingen: den stora slutscenen kom väldigt plötsligt och avslutades väldigt snabbt, utan ordentlig uppbyggnad och med något av ett antiklimax. Det är inte ofta jag säger det här, men boken hade tjänat på att var 100 sidor längre.

Sedan finns också en del detaljer kring tidsresorna som retade gallfeber på min logiska hjärna, men det lär knappast störa någon annan än mig (bara det faktum att ni rest i tiden har ändrat hur event kommer/har skett! Om universum tänkt implodera över minsta lilla paradox skulle det redan gjort det!!)

Omdöme: spännande men vansinnigt cool världsuppbyggnad och välskrivna karaktärer, men lite påskyndad i handlingen och karaktärsutveckling. 


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar