måndag 7 mars 2016

Attack on Titan: Live action


Det är några år sedan nu, men jag hade en period när jag var fruktansvärt förtjust i Attack on Titan, men jag är en lättdistraherad stackars varelse och slutade följa mangan efter några volymer och eftersom animen (än så länge) inte har mer än en säsong så har jag inte tänkt så mycket på saken på ett bra tag. Faktiskt tänkte jag så lite på det att jag helt missade att det inte kommit ut en utan två live action filmer baserade på animen/mangan! Så varför inte köra lite filmrecension?

Det första jag måste säga om filmen är att den är baserad på mangan, men i många fall skiljer sig väldigt mycket från den. Rent visuellt är den otroligt lojal mot källmaterialet: titanerna är otroligt coola och på samma gång skräckinjagande, actionsekvenserna är grymma, miljöerna är spot-on och själva utrustningen karaktärerna använder är perfekt. Detta är i sig riktigt imponerande; det fanns mycket i mangan som jag trodde skulle vara närmast omöjligt att anpassa till live action, men det gick och det ser otroligt ut. (också det är massor av blod och knakande ben och otrevliga dödsfall så kanske håll avståndet om du har svårt för det)

Utöver detta har mycket ändrats, inte minst landet där det utspelar sig. I mangan sker det i Europa, Tyskland om jag minns rätt, och det sägs rätt ut att Mikasa är den enda asiatiska karaktären. Filmen däremot flyttar allting till Japan, stryker en hel massa karaktärer och gör om en del andra, vilket jag är okej med. Det är en japansk film, trots allt, och det skulle vara underligt om det bara fanns en japansk karaktär i den. Huvudpersonerna Eren, Armin och Mikasa finns fortfarande kvar, plus några övriga karaktärer (Sasha och Jean) och ytterligare några som uppenbart är samma som i mangan men har nya namn (Hanji/Hans och Levi/Shikishima). Eren är enligt mig ganska spot-on, Armin och Sasha bra nog, men de kunde ha gjort ett bättre jobb med att porträttera Jean och Mikasa; de lever varken upp till sina föregångare i mangan eller står på egna ben i filmen. Hanji/Hans var perfekt, däremot. Jag tror jag älskar henne och nån borde ge skådisen en medalj. 

Filmernas största svaghet är att de är lite snurriga och inte alltid hänger ihop. Vissa saker kommer helt out-of-nowhere, mycket förklaras inte ordentligt, det är i det stora hela väldigt vagt. Bakgrund och förklaringar är väldigt, väldigt annorlunda från mangan och om du går in och väntar dig en perfekt, lojal filmatisering kommer du komma ut besviken. Om du däremot ser på det som sin helt egen grej och tar det lite som det kommer är den underhållande. Den är snyggt gjord, annorlunda från i stort sett alla andra actionfilmer på marknaden och underhållande för stunden, men också ganska korkad. Rekommenderad om du vill ha något som får dig att tänka what the fuck


Trailer


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar