måndag 22 februari 2016

Tomorrow, when the war began - tv-serie och film

*Scrolla ner till under recensionen om du vill läsa om den kommande tv-serien*

Detta var en film jag hade absolut inga förväntningar på. Jag läste och älskade böckerna när jag gick i högstadiet, och när filmen kom ut 2010 och nästan omedelbart glömdes bort antog jag att det var för att den inte var särskilt bra och tänkte inte mer på det. Enda anledningen att jag till slut tittade på den var att den gick på tv och jag behövde en paus från studierna.

Vet ni vad? Den var bra! En av de bättre filmatiseringar av böcker skulle jag säga, och lätt något du kan se och tycka om även om du inte läst böckerna. Den är spännande med snygga effekter och miljöer (Australien!) men behåller också en del av de mer moraliska frågorna från böckerna utan att känna pretentiös. Det ifrågasätts om det är rätt att döda någon bara för att man värdesätter sitt liv mer, om det är mord att ta ett liv i krig, vad man gör i pressade situationer osv.

Den lyckas också med bragden att skapa intressanta, mångfacetterade karaktärer trots att det är sju huvudpersoner. Alla får sin egen lilla sidohandling och utveckling och målas inte upp som de stereotypiska bilder man är van att se i tonårsfilmer. Karaktären som flyr för att rädda sig själv svartmålas inte som feg, de som inte vill döda målas inte ut som själviska eller helgon och de som dödar som monster. Inte ens fienderna är helt platta (men förtjänade definitivt mer utveckling, om jag ska vara ärlig): huvudpersonen Ellie tittar på en av soldaterna och inser chockat att hon ser lika rädd ut som hon själv känner sig. Dessutom slipper vi den mesta draman som brukar följa med de flesta filmatiseringar av YA-böcker. Det finns inga triangeldraman, inga tjejer som blänger på varandra för att någon är snyggare, och till och med den lilla romansen som finns hanteras, åtminstone i mina ögon, väldigt väl.

Inte för att det är ett mästerverk till film. Vi får veta väldigt lite om själva kriget, vad som triggade det, fiendens motiv osv, men det var heller inget som tog stor plats i böckerna. Snarare handlar det om människor sätt att hantera den fruktansvärda situationen de hamnat i, rätt och fel och karaktärsutveckling, vilket filmen porträtterade väl.

Sen älskar jag såklart att huvudrollen är en tjej utan att hon målas upp som den typiska hypersexualiserade, känslolösa, sarkastiska actionhjältinnan utan som en riktig tonårstjej med riktig personlighet, men det säger väl sig självt.

Tyvärr blev det ju aldrig någon uppföljare, men gissa vad, en tv-serie är på ingång! Den ska ha premiär i april i år och första säsongen har sex avsnitt. Om det blir någon säsong två beror sedan på tittarsiffror och mottagande. Håll tummarna med mig!

Om du vill läsa mer om den kommande serien, kolla in den här sidan. Där finns bland annat en trailer!

De nya skådisarna för huvudpersonerna