söndag 14 februari 2016

Angel Radio av A.M. Blaushild


25832115

Titel: Angel Radio
Serie: -
Författare: A.M. Blaushild
Genre: post apokalyptiskt, övernaturligt
Betyg: 3/5

Rekommenderas till: dig som vill ha en underlig, spännande bok med tvister omöjliga att förutse och väldigt unika "monster"

Rekomenderas inte till: dig som vill ha en lättförståelig bok eller karaktärer som beter sig som vettiga människor








It is on the cusp of summer that strange angels of eyes and wings appear throughout the world, and a week later all of humanity is dead. Except one girl. Months later, Erika Cantor continues to wander her desolate hometown without purpose or answers—until a strange radio broadcast sends her into the dangerous world outside—a world past civilization, whose only inhabitants are monsters and demons.

There, Erika meets Midori, a naive girl with a cryptic connection to the angels, and Gav, a boy who seems to have knowledge he refuses to share with Erika. The appearance of the mysterious Fex raises even more questions. Can he be trusted?

As Erika travels across Vermont searching for some remnant of society, she learns that there’s a reason she survived—that the angels, horrid creatures that they are—have a plan for her.


Det här är en av de underligaste böckerna jag läst. Jag fick aldrig något riktigt grepp om den, vare sig handlingen eller karaktärerna, och så här i efterhand är jag osäker på om jag tycker den är bra eller dålig. Men den är definitivt väldigt unik, och jag är glad att jag läst den.

Det var till stor del huvudpersonen Erika som gjorde boken svår att greppa. Historien berättas direkt ur hennes perspektiv och hon är inte den mest tillförlitliga berättaren. Hennes reaktioner på fruktansvärda eller rent bisarra händelser var sällan realistiska, och hon verkade aldrig vara rädd eller arg trots att hon vet att alla människor i världen blivit mördade av monstruösa änglar. Ibland var hon mordisk gentemot änglarna, ibland samarbetade hon med dem, och för det mesta kändes det som hon inte hade något som helst motiv eller anledning att göra som hon gjorde. Jag menar, hon borde ha världen motiv att vilja döda änglar, men hon gav inte tecken på att vara rädd för dem, hata dem, vilja blidka dem osv. Mest bara sa hon sarkastiska saker till dem.

Det var inte förrän halvvägs genom boken hon äntligen började visa lite mänsklighet och vettiga reaktioner, och det var också här som boken började bli riktigt skruvad. Utan att spoila (okej, liiiten spoiler) kan jag säga att det börjar bli svårt att se vad som är verkligt, och att Erikas distanserade beteende i början av boken förmodligen var avsiktlig och inte slarvigt skrivande. Ärligt talat misstänker jag seriöst att Erika ligger i koma nånstans och bara har drömt fram hela den här galna historien.

De andra karaktärerna är också underliga och svåra att förklara. Dialogen mellan dem känns ofta stel och orealistisk, och jag vet fortfarande inte om jag tycker de är dåligt karakteriserade eller om det är menat att vara så för att visa hur seriöst underliga de faktiskt är. Jag menar, Erika själv tänker på hur konstigt allting och alla är lika ofta som jag gör det. Jag vet inte vad jag tycker. Den här boken förvirrar mig.

Vad jag däremot utan tvivel kan ge plus för är kreativitet och tvister. Jag visste aldrig vart handlingen var på väg, visste inte vad jag skulle vänta mig, och det knöts ihop snyggt i slutet men lämnade tillräckligt mycket öppet för att en uppföljare ska kännas möjlig. Rent visuellt var den också otrolig. Beskrivningarna av änglar och demoner var både vag och rakt på sak och skapade väldigt tydliga bilder i mitt huvud, och påminde mig lite om filmen Spirited Away. Det var läskigt, bisarrt och fascinerande på samma gång, och med skulle kunna bli en riktigt snygg film.

Den här boken är svår att placera. Den är smart och unik och bisarr, och med lite mer erfarenhet tror jag att den här författaren är någon att hålla ögonen på.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar