måndag 25 januari 2016

Filmrecension: The 5th Wave

När jag läste Den femte vågen för ett par år sedan föll jag inte stenhårt som många andra verkade göra utan tyckte mest att den var helt okej. Därför var mina krav på filmen inte jättehöga och jag gick och såg den mest för att jag var nyfiken. Nu när jag fått lite tid att tänka på saken skulle jag vilja säga att den ligger på ungefär samma nivå som boken.

Den var okej.

Jag gillade verkligen Chloe Grace Moretz som Cassie (även om det retade mig att hon konstant såg ut att ha klivit rakt ut ur en reklam för schampo) och även om Evans roll led lite av att han var tvungen att prata om odödlig kärlek etc etc så gillade jag överlag hans porträttering också. Jag är väldigt tacksam att filmen behöll Cassies paranoia gentemot Evan och gillade deras relation och kemi, men (och jag tror knappt att jag säger det här) önskar att de inte hade följt boken så noga när det kom till romansen. Evans omedelbara kärlek till Cassie var ett av de element som retade mig mest i boken, och att det behölls var synd. Jag menar om man nu ändå skriver en trilogi kan man väl ta sig tiden att bygga upp romansen ordentligt istället för att trycka in den i första filmen/boken?

Vad gäller övriga karaktärer så var jag inte lika nöjd med Ben och Ringer. De var båda helt okej, men var inte Ben mer charmig och karismatisk i boken? För här var han ganska meh. Och Ringer kändes som standardtuff actiontjej nummer 3, inte uppbyggd alls. Plus, vem tar tid att lägga på eyeliner och ögonskugga mitt i ett krig? Var fick hon den ens från i en militäranläggning?

Action, handling, specialeffekter och så vidare var helt okej. Inget revolutionerande men absolut underhållande för stunden. Om de fortsätter filmatisera uppföljarna kommer jag absolut kolla in dem också.