onsdag 9 december 2015

The Infinite Sea av Rick Yancey


16131484
Titel: The Infinite Sea
Serie: The 5th Wave #2
Författare: Rick Yancey
Genre: post apokalyptiskt, science fiction
Betyg: 3/5

Spoilervarning om du inte läst första boken, Den femte vågen/The 5th Wave!

Rekommenderas till: dig som vill ha en spännande bok med fint språk och realistiska relationer om människor som försöker överleva en utomjordisk invasion

Rekommenderas inte till: dig som faktiskt vill se utomjordingarna, inte bara läsa spekulationer om dem





How do you rid the Earth of seven billion humans? Rid the humans of their humanity.
   Surviving the first four waves was nearly impossible. Now Cassie Sullivan finds herself in a new world, a world in which the fundamental trust that binds us together is gone. As the 5th Wave rolls across the landscape, Cassie, Ben, and Ringer are forced to confront the Others’ ultimate goal: the extermination of the human race.
   Cassie and her friends haven’t seen the depths to which the Others will sink, nor have the Others seen the heights to which humanity will rise, in the ultimate battle between life and death, hope and despair, love and hate

Jag fastnade aldrig riktigt för den här trilogins första bok, Den Femte Vågen, och trots att jag fortfarande knappast skulle kalla uppföljaren för en favorit så hade den en del oväntade vändningar som har höjt mitt hopp om den sista boken från måttligt till skyhögt.

Yanceys styrka är, i min åsikt, karaktärerna och deras relationer. De flesta är bara barn, och trots att de är krigsskadade och härdade och anstränger sig så mycket för att vara vuxna så märks det, både i deras personligheter och i deras interaktioner med varandra. Jag är också otroligt glad att Yancey än så länge inte tagit betet att skapa världens snurrigaste triangeldrama utan istället valt en annan väg att bygga upp sina karaktärer. Jag är alltid svag för författare som visar hur starka relationerna kan vara mellan olika personer utan att de är ett romantiskt par, och jag är lika svag för hur dessa relationer målas upp som realistiska. De begår misstag, de blir upprörda, de litar inte alltid på varandra, men när det väl gäller finns de där för varandra. Speciellt gillar jag Cassie, och speciellt speciellt gillar jag Ringer.

Fan, Ringer är grym och hennes del av storyn gjorde mig tårögd, och innehöll en av de tvister som fick mig att höja ribban rejält för den här serien.

Vad Yancey är mindre bra på är att faktiskt skriva en utomjordisk invasion. Detta var tydligare i första boken, som var mycket långsammare, men känns av här också. Utomjordingarna är i det stora hela ganska blah, och jag har sett den här typen av story många gånger förut. Invasion of the Body Snatchers är ingenting nytt, people. Utan karaktärerna hade det inte funnits mycket att hålla mitt intresse.

Men. MEN. Men tvisterna som det hintas om mot slutet! Det är ett vågat drag, men om Yancey följer igenom med dem i nästa bok är jag beredd att ta tillbaka allt negativt jag sagt, och jag tänker göra det med glädje. 

Som det är nu håller jag mig vaksam och väntar med skräckblandad förtjusning på att få den avslutande delen.



Ni vet väl förresten att the 5th wave ska komma ut som film? Kolla trailern:

Jag vet inte, men jag tror att jag känner mig tveksamt optimistisk

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar