tisdag 2 juni 2015

Paranormalcy av Kiersten White


7719245
Titel: Paranormalcy
Serie: Paranormalcy #1
Författare: Kiersten White
Genre: paranormal romance, urban fantasy
Betyg: 3/5


Rekommenderas till: dig som vill ha en söt, rolig och modig huvudperson i en intressant magisk värld

Rekommenderas inte till: dig som vill ha mindre fokus på romantik och mer på handling







Evie’s always thought of herself as a normal teenager, even though she works for the International Paranormal Containment Agency, her ex-boyfriend is a faerie, she’s falling for a shape-shifter, and she’s the only person who can see through paranormals’ glamours.
   But Evie’s about to realize that she may very well be at the center of a dark faerie prophecy promising destruction to all paranormal creatures.
   So much for normal.
 


Jag har på senare tid backat undan lite från paranormal romance böcker - Beautiful Creatures brände mig ordentligt - men efter att ha hört mycket gott om Paranormalcy bestämde jag mig för att ändå ge den ett försök. Tack och lov skiljer den sig ganska mycket från många andra böcker i samma genre, samtidigt som den på många vis är ganska lik; vi har en förbjuden romans, en magisk undre värld och en huvudperson som är mycket viktigare än hon tror att hon är. Så om du gillar paranormal romance men vill ha en annorlunda aspekt av genren, ge Paranormalcy ett försök!

Det som skiljer boken mest från många andra YA böcker är huvudpersonen Evie. Det verkar finnas ett allmänt tyckande att en kvinnlig karaktär inte kan vara stark utan att ge upp allting som ofta ses som feminint, vilket ju egentligen är ganska förolämpande för det är ingenting fel på att vara kvinnlig. In kommer då Evie som älskar rosa, klänningar och skvallermagasin och dagdrömmer om att gå på skolbal, samtidigt som hon också är riktigt kick-ass, rolig och modig. Hon visar att det är helt okej att vara 'tjejig' och att du kan vara precis lika farlig i ett slagsmål även om dina vapen är rosa.

I det stora hela gillar jag hur kvinnor porträtterades i den här boken: de kan vara goda eller onda, manipulativa eller ärliga, 'tjejiga' eller mer 'pojkaktiga'. Vid ett tillfälle oroade jag mig för att författaren tänkte dra igång nån rivalitet mellan Evie och annan tjej om en kille, men hon överraskade och imponerade mig genom låta Evie och hennes 'motståndare' båda vara relaterbara och sedan bli vänner inom loppet av en sida, helt utan catfight. Yay!

Vad boken faller på i mina ögon är att den fokuserar lite väl mycket på romantiken och Evies önskan att vara normal. Det fanns en del intressanta och djupare aspekter, som om det är okej att ta friheten från potentiellt farliga varelser för att skydda de svagare och ovetande människorna, men det mesta av det här hamnade i skuggan av Evies dagdrömmar om kyssar och balklänningar.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar