onsdag 3 juni 2015

A Natural History of Dragons av Marie Brennan


12974372

Titel: A Natural History of Dragons
Serie: Memoir by Lady Trent #1
Genre: fantasy, äventyr, mysterium
Betyg: 4/5

Rekommenderas till: dig som vill ha en bok om drakar som fokuserar mer på vetenskap och mysterium än action

Rekommenderas inte till: dig som vill ha en bok om drakar som dessutom inkluderar riddare, kungar och andra klassiska fantasyelement





All the world, from Scirland to the farthest reaches of Eriga, know Isabella, Lady Trent, to be the world’s preeminent dragon naturalist. She is the remarkable woman who brought the study of dragons out of the misty shadows of myth and misunderstanding into the clear light of modern science. But before she became the illustrious figure we know today, there was a bookish young woman whose passion for learning, natural history, and, yes, dragons defied the stifling conventions of her day.   Here at last, in her own words, is the true story of a pioneering spirit who risked her reputation, her prospects, and her fragile flesh and bone to satisfy her scientific curiosity; of how she sought true love and happiness despite her lamentable eccentricities; and of her thrilling expedition to the perilous mountains of Vystrana, where she made the first of many historic discoveries that would change the world forever. 

Verkar som att jag har flyt på drakböcker; först Seraphina och nu A Natural History of Dragons, båda med annorlunda magiska världar och intressanta kvinnliga huvudpersoner.

A Natural History of Dragons utspelar sig i vad jag först trodde var en alternativ version av viktorianska Storbritannien, men vid det här laget är jag relativt säker på att det är en helt egen värld då jag inte känner igen några av språken eller länderna som nämna. Dock finns den viktorianska känslan kvar; det är adelsfolk och fina klänningar och massor av artighetsfraser. Där finns också en del moderna drag, som enkla skjutvapen och elektricitet, och om det inte vore för inslaget av drakar och märkliga namn skulle det kännas som en helt historisk roman. Det ger en annorlunda fantasymiljö från den typiska 'Middle Earth' mallen med riddare, prinsessor och onda monster, samtidigt som den är relativt enkel att förstå.

Faktum är att drakarna om något porträtteras som djur, inte monster. Det finns ingen magi utan fokus läggs istället på vetenskap och framsteg. Om detta inte är något för dig kommer du nog mest bli ganska uttråkad, men jag gillade det verkligen den annorlunda vinklingen. Jag älskade verkligen alla de små detaljerna i världen, som att det fanns insektsstora drakar som flög omkring överallt, och ju mer jag läste desto mer nyfiken blev jag på att lära mig mer.

Huvudpersonen Isabella lever i en tid då kvinnor inte väntas göra mycket mer än bära fina klänningar och bjuda på middagar, så hennes kamp för att få arbeta med sin stora passion - drakar - var en viktig del av boken. Historien är skriven i memoarform av Isabellas äldre jag många år efter handlingen först inträffade, så trots att hon är nitton under större delen av boken är berättarrösten väldigt mogen. Isabella är vetenskaplig, excentrisk och impulsiv, men bär också tecken av sin era genom sin artighet och tendens att se sitt land och folk som lite förmer. Jag tyckte verkligen om henne och älskade hennes passion och beslutsamhet, och tycker att Brennan gjort ett bra jobb med att visa hur mycket Isabella utvecklats mellan bokens händelser och det att hon skriver sin memoar.

Något som däremot inte riktigt fungerade för mig var hur mycket fokus som lade på mysteriet. Ärligt talat var den delen inte speciellt intressant när det fanns drakar att utforska, och det kändes aldrig som att huvudpersonerna befann sig under något direkt hot.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar