måndag 25 maj 2015

Filmrecension: Mad Max: Fury Road

Vet ni vad som är problemet med actionfilmer? De är grymma och episka och spännande, men de är inte kända för att vara smarta, och de få som försöker har en tendens att ta det ett steg för långt och istället bli pretentiösa. De är heller inte kända för att ha kvinnliga karaktärer utöver det obligatoriska kärleksintresset/sexobjektet och/eller den generiska Action Tjejen (ofta slås de ihop till samma person för att ge plats för fler killar i rollistan).

Mad Max: Fury Road har inte de här problemen.

Jag känner att jag borde ta tag i den här recensionen innan ni tröttnar på mitt meningslösa babblande om allmän populärkultur, och jag tänker börja med att säga att Mad Max: Fury Road är en otroligt grym film. Actionscenerna fick mig att sitta på nålar och tack vare riktiga stunt, extrema effekter och enskilda komiska sekvenser tappade jag aldrig intresset, trots att filmen mer eller mindre var en enda långa actionsekvens.

Jag menar det är fullständigt orealistiskt, men det är gjort så snyggt med så mycket engagemang att det aldrig känns löjligt, bara underhållande. Vi har en kille mitt i ett krig på en skenande lastbil beväpnad med en eldsprutande elgitarr. Sedan fick vi se Max slå en snubbe i huvudet med ovan nämnda brinnande gitarr. Det är så over the top att det är perfekt.

Det skadar ju inte precis att sceneriet dessutom var otroligt vackert (vilket är  en imponerande bedrift med tanke på att det utspelar sig i en öken).

Men det som verkligen får Fury Road att stå över alla andra actionfilmer är att den faktiskt är smart. Inte tvister-till höger-och-vänster smart, utan välskapta-karaktärer-med-fascinerande-dynamik-och-kvinnliga-huvudpersoner-som-hanteras-som-riktiga-människor smart. Trots att det är många karaktärer och lätt på dialogen bryr jag mig om dem alla och de får chansen att växa som personer. Lite extra glad (utöver att vi inte får bara en utan sex kvinnliga huvudroller) är jag över att en av fiendens soldater får en riktig roll och utveckling. I de flesta actionfilmer skulle hans roll bestått av att ha dött i nån stor explosion, men här ger han oss chansen att se vad som driver alla dessa soldater till blodtörst och dödslängtan. Han interaktioner med de andra karaktärerna var bland mina favoritscener.

Dessutom spelades han av samma kille som spelar R i Warm Bodies, vilket ger flertalet extra guldstjärnor i min bok.

Pricken över i:et är såklart Furiosa. Hon var grym, och jag älskade hur filmen hanterade det faktum att hon saknade en arm. Det hade varit så enkelt att "fixa" det och ge henne en eldkastararm eller nåt istället, eller gå åt andra hållet och låta det göra henne hjälplös. Istället porträtteras det som det är: ett handikapp, men ingenting hon tänker låta styra hennes liv. Hon arbetar med det och runt det och det görs i allmänhet ingen större grej av det.

Sammanfattat var det en otrolig film, men ingenting för dig som inte gillar explosioner, biljakter och over the top action