tisdag 12 maj 2015

Angelfall av Susan Ee


15863832

Titel: Angelfall
Serie: Penryn and the End of Days #1
Författare: Susan Ee
Genre: fantasy, postapokalyptiskt, romantik
Betyg: 5/5


Rekommenderas till: dig som vill ha någonting stundtals rysligt och alltid spännande med bra karaktärer, intressant värld och mordiska änglar

Rekommenderas inte till: dig som har svårt för blood and gore, dig som genast vill ha alla svar och förklaringar











It’s been six weeks since angels of the apocalypse descended to demolish the modern world. Street gangs rule the day while fear and superstition rule the night. When warrior angels fly away with a helpless little girl, her seventeen-year-old sister Penryn will do anything to get her back. Anything, including making a deal with Raffe, an injured enemy angel. Traveling through a dark and twisted Northern California, they journey toward the angels’ stronghold in San Francisco, where Penryn will risk everything to rescue her sister and Raffe will put himself at the mercy of his greatest enemies for the chance to be made whole again.

Det var länge sedan jag bloggade nu, men jag bestämde mig för att ta en paus från min paus för att kunna promota Susan Ees bok Angelfall.

Penryn är min favoritsak med boken. Ett misstag många författare gör när de skapar sina "starka kvinnliga karaktärer" är att tro att stark = känslolös. Penryn är visserligen en kampsportare, överlevare och härdad av en jobbig uppväxt, men hon porträtteras ändå som en vanlig tonårstjej som bara vill hålla ihop sin familj. Hon försöker vara hård och tuff, men det är uppenbart att hon bryr sig mycket om andra. Kombinationen av stentuff och känslosam var perfekt.

Penryns familj var både rörande och skrämmande, och det var intressant och annorlunda att läsa än YA bok som kretsar mer kring familj än romantik. Raffes lyckades vara mystisk och mörk utan att bli det typiska "torterade manliga kärleksintresset". Hans humor och interaktioner med Penryn gav lite ljus och skratt i en annars väldigt mörk bok. Övriga karaktärer är lovande men fick inte mycket utrymme, och jag fick känslan av att de introducerades mest för att kunna växa i uppföljaren. Håller tummarna för att jag har rätt!

Något som arbetar både för och mot boken är världen. Den hålls väldigt vag, både i frågan hur änglarnas anfall gick till, vad de är ute efter och hur deras samhälle fungerar. Jag gillade verkligen hur änglarna porträtterades och alla små glimtar vi fick av deras politiska strider. Dessutom var det häftigt hur Ee blandade riktiga religiösa element med mer vetenskapliga och gjorde sina änglar unika. Alla mysterier gör mig nyfiken på fortsättningen så för nu väljer att kalla det positivt, men jag är lite nervös för att Ee ska lämna hål i storyn längre fram.
   Det vi får se av världen är ofta mörkt och ibland groteskt, med övernaturliga element som särskiljer den från många andra postapokalyptiska historier. Det finns en del riktigt hemska scener så ta dig i akt om du inte gillar sånt.

I vanliga fall är jag fruktansvärt snål med mina toppbetyg; jag vill ha en bok som inte bara är underhållande utan också ställer frågor och analyserar vår verklighet, våra problem, och vår mänsklighet. Angelfall är inte direkt någon djup bok, men, jag vet inte, något med den fångade mig tillräckligt mycket för att jag ska blunda för mina egna principer och ge den en femma i betyg.




Förresten, spana in denna otroligt snygga fanartbild av  DominiqueWesson!
Är den inte fantastisk? 

1 kommentar: