lördag 14 mars 2015

Outtalat av Sarah Rees Brennan

22554223
Titel: Outtalat
Originaltitel: Unspoken
Serie: Lynburn Legacy #1
Författare: Sarah Rees Brennan
Förlag: Modernista
Genre: paranormal, romantik, mysterium
Betyg: 3/5


Rekommenderas till: dig som vill ha en bok som lägger mest fokus på humor, mysterier och roliga karaktärer, ed undertoner av magi

Rekommenderas inte till: dig som vill har mer fantasy i din fantasy, och mer action och seriös berättarröst istället för drama och skämt








Kami Glass är förälskad i någon hon aldrig har träffat, en kille som resten av världen tror är påhittad. Det har gjort henne till en outsider i den sömniga engelska småstaden Sorry-in-the-vale. Men Kami beklagar sig inte. Hon driver skolans tidning och håller sig mest för sig själv tills obehagliga saker börjar hända.
   Skrik har hörts i skogen och i mörkret. Den övergivna herrgården på kullen som tornar upp sig utanför staden har tänts upp för första gången på tio år. Familjen Lynbyrn, som styrde Sorry-in-the-vale en generation tidigare, har plötsligt återvänt.
   När Kami börjar gräva i historien för tidningens räkning, upptäcker hon att staden hon älskat i hela sitt liv har dolt en rad hemligheter, inklusive ett mord, och att killen i hennes huvud mycket väl kan vara nyckeln till alltihop.
   Killen som alla trodde var en fantasi kan visa sig finnas på riktigt. Han kan också vara farlig.


Outtalat är en av de roligaste böckerna jag läst på länge, och det säger mycket då jag läste den översatta versionen och det är sällan alla skämt överlever att byta språk. Men jag får ge tummen upp till både författare och översättare på den fronten, för jag smålog för mig själv mest hela boken igenom. Extra plus blir det för att boken också klarade av att vara seriös när den behövde vara det.

Kami var en rätt så tokig tjej som vid första anblicken inte tycktes ta något på allvar, men när situationen krävde det kunde även hon bli komma ner från molnen och fatta vettiga beslut. Hon hade en väldigt distinkt, underhållande berättarröst (till skillnad från Jared som mest var angst-angst-angst) och hennes beslutsamma, impulsiva personlighet var annorlunda från de blygare, mer tillbakadragna tjejer vi oftast ser i paranormal romance-böcker (jag har ingenting emot blyga, tillbakadragna tjejer, men när de är huvudpersonen i nittio procent av all litteratur inom samma genre blir det lite enformigt).

Även de övriga huvudpersonerna var riktigt coola, även om killarna stundtals var aningen för gnälliga för min smak. Jag uppskattade speciellt hur Kamis vänner fick riktiga roller i handlingen och inte bara sopades under mattan (*sneglar bittert på de flesta paranormal romances där ute*). Här fick de verkligen delta i magin och detektivarbetet.

Det boken faller på är det är alldeles för lite övernaturligt. Bortsett från Kamis och Jareds telepatiska kontakt dröjde det så länge innan något magiskt dök upp att jag började tvivla på att det fanns någon fantasy i boken över huvud taget. Missförstå mig inte, det var jättetrevligt att läsa om Kamis vänner och familj och mystiska mord och hemligheter, men jag vill ha mer fantasy i en fantasybok!

Jag var också lite besviken vad gäller slutet, vilket kändes lite väl klichéartat. Baserat på Outtalats sista kapitel känner jag att jag kan gissa mig till hälften av handlingen i bok två. Men man kan ju lltid hoppas att jag gissar fel.

 Det blir en stabil trea i betyg. 


the Spoilersection:
Varning: innehåller diverse konstiga spoilerfyllda saker som jag tänkte på under bokens gång. Bör ej läsas om du inte läst boken.

  • Så nu påstår Jared att han tydligen inte alls gillar Kami och hon är förkrossad. Suck. Känns ju som att det kommer hålla. Kan slå vad om att romantiken i bok två kommer cirkla runt hur hon försöker komma över honom genom att dejta en annan kille (förmodligen Ash) och hur Jared blir supersvartsjuk och till slut erkänner att han visst älskar henne, varpå kille nummer två omedelbart glöms bort. Dubbelsuck.
  • Blev förvånad över att Kami gav upp sina magiska krafter redan i första boken. Kommer hon verkligen förbli vanlig människa resten av trilogin eller kommer författaren hitta ett annat sätt att gå henne magiska förmågor?

1 kommentar:

  1. Den boken ligger snart i tur att läsas hos mig.

    SvaraRadera