lördag 7 mars 2015

Breakers av Edward W. Robertson


13485992
Titel: Breakers
Serie: Breakers #1
Författare: Edward W. Robetson
Genre: postapokalyptiskt, science fiction, överlevnad
Betyg: 3/5

Rekommenderas till: dig som vill ha en spännande sci-fi som fokuserar mest på överlevnad och vad människor är beredda att göra i hårda lägen
Rekommenderas inte till: dig som vill ha något mindre dystert och/eller realistiskt













In New York, Walt Lawson is about to lose his girlfriend Vanessa. In Los Angeles, Raymond and Mia James are about to lose their house. Within days, none of it will matter.
   When Vanessa dies of the flu, Walt is devastated. But she isn't the last. The virus quickly kills billions, reducing New York to an open grave and LA to a chaotic wilderness of violence and fires. As Raymond and Mia hole up in an abandoned mansion, where they learn to function without electricity, running water, or neighbors, Walt begins an existential walk to LA, where Vanessa had planned to move when she left him. He expects to die along the way.
   Months later, a massive vessel appears above Santa Monica Bay. Walt is attacked by a crablike monstrosity in a mountain stream. The virus that ended humanity wasn't created by humans. It was inflicted from outside. The colonists who sent it are ready to finish the job--and Earth's survivors may be too few and too weak to resist.


Breakers är en av många gratis e-böcker som går att skaffa via Amazon, och efter att ha läst några av dem sen tidigare har jag lärt mig den hårda vägen att de allt som oftast inte är särskilt bra. Det brukar vara stavfel till både höger och vänster, klichéartad handling, plotholes, the whole deal. Döm om min förvåning när jag började läsa Breakers på mobilen(vad ska man annars göra med rasterna på jobbet, jag kan inte precis gå omkring med en riktig bok i fickan, även om det är en pocket (pocket, haha (förlåt mina ordvitsar, jag har inte sovit så mycket som jag borde och kan inte tänka rakt))) och tyckte den var riktigt bra, gratis eller ej.

Vid det här laget är jag så van vid YA böcker, så att läsa en bok med vuxna i huvudrollen gav en helt annan känsla. Det var mycket mindre onödig drama, inget kärlekstjafs som stoppar upp handlingen, inga förhastade beslut som tonåriga huvudpersoner verkar ha ensamrätt på. Istället läggs fokus mestadels på överlevnad, samhällets förfall när allting faller samman och utomjordingar, vilket är precis vad jag älskar. Att läsa något mer moget borde jag göra oftare! Jag menar, vem behöver insta-love när jag kan få bläckfisk/krabb-aliens istället?

Handlingen är spännande samtidigt som den är ganska långsam; det tar ett tag innan sci-fi elementen ens dyker upp. I början handlar det mer om hur vi människor beter oss i krissituationer och de hemska dåd vi kan begå när vi måste. Det här är visserligen jätteintressant och jag älskar examinationer av det mänskliga psyket, men det skulle blivit lite långtråkigt om det inte vore för utomjordingarna. Men utomjordingar är coola och gör allting väldigt inte-tråkigt, så det är lugnt.

Berättarrösten alternerar mellan Walt och Raymond, vilka från början befinner sig på två olika sidor av USA, och följer dem sedan tills deras historier binds samman i ett explosionsartat klimax. Det finns andra karaktärer också, speciellt Raymonds tjej Mia, och de har alla distinkta personligheter och är spännande att läsa om, och ingen var varken god eller ond. Alla har motiv till misstagen de begår och mänskliga brister i sina personligheter.

Mitt största problem var Walt. Jag har något av ett komplex vad gäller honom. Han börjar med att genast introducera sig som ett riktigt svin som försöker äga sin flickvän, stalkar henne och manipulerar och lurar henne så att hon inte ska göra slut, och jag bestämde mig genast för att jag avskydde honom som karaktär.
   Sen var han såklart tvungen att gå och utvecklas till ett riktigt badass som befinner sig i en moralisk gråzon och jagar utomjordingar med deras egna vapen och hur mycket jag än ville hata honom så gick det inte och nu befinner jag mig i en existentiell kris eller nåt för fan vad cool han var.

Att boken inte får mer än en trea i betyg beror på att jag fortfarande är lite bitter gällande Walt och hans flickvän, och att vi inte fick veta speciellt mycket om utomjordingarna. Till skillnad från människorna var de väldigt endimensionella och rakt igenom onda, vilket var lite tråkigt. Om uppföljarna klarar sig utan de missarna kommer de bli fyror hädanefter!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar