söndag 22 mars 2015

Beautiful Creatures av Kami Garci och Margaret Stohl


6304335

Titel: Beautiful Creatures
Serie: Beautiful Creatures #1
Författare: Kami Garci och Margaret Stohl
Genre: paranormal romance
Betyg: 2/5


Rekommenderas till: dig som gillar paranormal romance, drama och en nypa magi

Rekommenderas inte till: dig som är trött på överdrivet high school-drama, TRUE LOVE och allmänna kommunikationsproblem











Lena Duchannes is unlike anyone the small Southern town of Gatlin has ever seen, and she's struggling to conceal her power, and a curse that has haunted her family for generations. But even within the overgrown gardens, murky swamps and crumbling graveyards of the forgotten South, a secret cannot stay hidden forever.
   Ethan Wate, who has been counting the months until he can escape from Gatlin, is haunted by dreams of a beautiful girl he has never met. When Lena moves into the town's oldest and most infamous plantation, Ethan is inexplicably drawn to her and determined to uncover the connection between them.
   In a town with no surprises, one secret could change everything.


Jag kanske borde ge upp allt vad paranormal romance heter, det är uppenbart inte något för mig. Det enda jag lyckas med är att bli uttråkad och förfärad över det mänskliga släktets förmåga till onödigt drama.

Det är egentligen inget direkt fel på Beautiful Creatures, om det nu råkar vara din typ av bok. Romansen porträtteras på ett fint sätt (tack och lov att jag i alla fall slapp omedelbar insta-love) och huvudpersonerna är helt okej. Dessutom får den ett litet plus för att det här är killen som är den vanliga människan och tjejen den farliga övernaturliga varelsen (men det faller lite när han ändå måste rädda henne hela tiden, trots att hon ska vara så mäktig). Och ett andra plus för att vi slipper triangeldraman.

De magiska varelserna, casters/häxor, var intressanta, men trots bokens över 500 sidor vet jag nästan ingenting om dem. Det finns ju uppenbart massor att berätta, och det var när magin väl visade sig som boken blev spännande, men nästan all fokus lades på Ethan och Lenas relation och onödigt high school drama. Jag menar kom igen, ni står emot onda häxor, vem bryr sig om högdragna klasskompisar? Det borde vara ert absolut minsta problem.

Det var det här dramat då... Den här boken har ett allvarligt problem med slut shaming. Det pekas ut flertalet gånger att Lena "inte är som andra tjejer" och alla vanliga tjejer döms något otroligt. Har hon en tröja med urringning? Slampa! Har hon en väldigt fluffig klänning på balen? Hon försöker för mycket! Är hon kristen? Hon kommer mobba ut dig för att du är en syndare! Budskapet om att alla "vanliga" tjejer är ytliga, elaka och korkade är ärligt talat vidrigt och jag är så trött på att se det i böcker. Jag vet att drama och mobbing kan göras intressant och är viktigt, men ge åtminstone karaktärerna riktiga personligheter och motiv, låt dem inte vara endimensionella pappfigurer där enbart för att plåga huvudpersonen.

Boken har andra problem också, som karaktärernas tendens att gå i uppenbara fällor, allvarliga kommunikationsproblem (berättar någon något för någon eller har alla djupa, djupa hemligheter för sina nära och kära?) och underutvecklade sidokaraktärer, men jag har pratat nog för en recension. Svag tvåa i betyg.


Boken finns även som film. Jag har kikat lite på den men orkade inte se färdigt hela. Om du gillar boken passar nog filmen också. Men jag gillar killen som spelar Ethan, han lyckades ge karaktären lite riktig personlighet.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar