onsdag 25 mars 2015

A Redtail's Dream av Minna Sundberg


20745950

Titel: A Redtail's Dream
Originaltitel: Punahännen Uni
Serie: -
Författare/illustratör: Minna Sundberg
Genre: fantasy, mytologi, äventyr
Beyg: 4/5


Rekommenderas till: dig som gillar ursnygga serier, annorlunda mytologi och förvånansvärt djup i karaktärer och story

Rekommenderas inte till: dig som vill ha en mer sympatisk hjälte/huvudperson eller mer komplex handling









"A Redtail's Dream" is a webcomic about a young man and his shapeshifting dog on an involuntary journey on the other side of the Bird's Path in the realm of dreams. They have to rescue their fellow Villagers before their souls pass on to Tuonela, the land of eternal sleep.

Medan jag väntar på uppdateringar till Stand Still, Stay Silent (recension till den kan ni hitta här) passade jag på att läsa Minna Sundbergs första web comic - A Redtail's Dream. Den är till skillnad från SSSS redan avslutad, så passa på att gå och läsa den här! Jag lovar, du kommer inte ångra dig - även om du nu inte skulle gilla story och karaktärer kan du ändå njuta av de ursnygga bilderna.

Jag kan ärligt säga att jag inte vet ett dyft om finsk mytologi, så det var inte bara spännande och roligt att läsa utan dessutom lärorikt. Att Sundberg använt sig av en så annorlunda inspirationskälla gjorde att storyn kändes unik trots att den egentligen var ganska enkel, och andevärlden var både vacker och skrämmande att se i bild.

Jag kan minst sagt säga att Hannu inte är vår typiska hjälte - han tycker i allmänhet inte om folk, är grinig och vill helst sova, inte rädda några liv, och kunde dessutom vara stundtals grym och blodtörstig. Ibland var han svår att tycka om, men att han hade en så tydlig personlighet gjorde att det kändes så mycket tydligare när han väl brydde sig om någon (läs: Ville), eller när han blev orolig, arg eller rädd eftersom han annars mest inte brydde sig om något eller någon alls. Det fanns stunder när han gjorde mig riktigt tårögd och andra när han verkligen chockade mig, men han var alltid intressant att följa och hans vänskap med Ville var guld.

Ville å sin sida är inte mer hjälte än Hannu, men en väldigt typisk hund som älskar alla och alltid vill vara till lags. Eftersom handlingen utspelar sig i andevärlden kunde han prata, och hans mer optimistiska röst gav en välbehövlig kontrast till den pessimistiska Hannu. Tillsammans utgjorde de en perfekt duo som kunde vara både djup och rolig och alltid var väldigt kärleksfull.

Hannus personlighet gav dessutom chansen till ett par intressanta och förvånansvärt djupa diskussioner, specifikt om moraliska frågor som när det är mer eller mindre okej att döda, och varför vissa personer/varelser har så lätt för att göra det. Mitt i allt äventyr fick man verkligen tänka till, och det gavs aldrig några konkreta svar om vad som är rätt eller fel, speciellt som huvudpersonen själv befann sig i något av en gråzon.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar