lördag 20 december 2014

Time Riders av Alex Scarrow


6773432
Titel: Time Riders
Serie: Time Riders #1
Författare: Alex Scarrow
Sidor: 425
Genre: science fiction, äventyr, tidsresor
Betyg: 3/5


Rekommenderas till: dig som vill en en äventyrlig sci-fi utan romantik och onödigt drama

Rekommenderas inte till: dig som är känslig för osammanhängande tidresor och platta karaktärer









Liam O’Connor should have died at sea in 1912.
Maddy Carter should have died on a plane in 2010.
Sal Vikram should have died in a fire in 2026.
   Yet moments before death, someone mysteriously appeared and said, ‘Take my hand ...’
   But Liam, Maddy and Sal aren’t rescued. They are recruited by an agency that no one knows exists, with only one purpose—to fix broken history. Because time travel is here, and there are those who would go back in time and change the past. That’s why the TimeRiders exist: to protect us. To stop time travel from destroying the world.


Jag är alltid aningen skeptisk mot böcker om tidsresor, mest för att jag är väldigt petig mot allt vad plot holes heter, speciellt sådana som är helt ologiska och tenderar dyka upp i den här typen av böcker där författaren vill skriva sci-fi äventyr utan att sätta sig in i vetenskapen runt det. Vilket är fallet också här.

Scarrow gör ett halvhjärtat försök att få sina tidsresor att hänga ihop, t.ex. genom att skapa regeln att små förändringar fixar sig själva eftersom tiden "vill" gå en viss väg. Bara större saker orsaker riktiga förändringar. Jag kan köpa detta, även om det är en aning långsökt, för annars skulle boken helt enkelt inte gå att genomföra. Det skulle räcka med att de går nerför gatan i en tid som inte är deras egen för att små saker ska förändras och eskalera till något större.

Det är när det kommer till mer uppenbara saker som går helt utan förklaring som jag inte riktigt klarar det längre. Vid ett tillfälle förändras historien så mycket att inga av våra karaktärer ens borde ha fötts, men de traskade ändå runt utan att oroa sig för att försvinna in i icke-existens. Vid ett annat tillfälle försvann mobiler ur historien, men våra huvudpersoner hade ändå kvar sina (men täckningen försvann). Och hur är det meningen att de ska kunna lokalisera alla förändringar som kan tänkas ske via datorer? Tänk om någon åker flera tusen år bakåt och förändrar tiden där? Och hur kommer det sig att de i vissa tillfällen kommer ihåg den "ursprungliga" historien, vid andra inte?

Jag kan gå på i dagar om alla ologiska saker, så jag tar och släpper det för stunden. Om jag stänger av hjärnan går det ända att njuta av åkturen, för jag måste säga att den är både kreativ och spännande och på sina ställen även ganska mörk (på ett bra sätt). Den lyckas definitivt väcka min nyfikenhet och behålla spänningen hela vägen. Handlingen bytte helt riktning flera gånger och jag kunde aldrig förutse vad som skulle hända.

Vad gäller karaktärerna var det ingen jag direkt ogillade. De var alla modiga och smarta och allt det där, men efter att jag läst boken känner jag inte att kan direkt beskriva någon av dem. De kändes.. platta. Förhoppningsvis utvecklas de mer i resten av serien. Den enda karaktären jag verkligen gillade var fienden. Han var karismatisk och lite galen och stundtals riktigt otäck, trots att Scarrow helt missade ett antal stora möjligheter gällande honom, speciellt vad gäller slutstriden.

Spännande och kreativ men kunde ha varit mycket bättre. 


the Spoilersection:
Varning: innehåller diverse konstiga spoilerfyllda saker som jag tänkte på under bokens gång. Bör ej läsas om du inte läst boken.

  • Känns inte som att Liam var det bästa valet som den som reser bakåt i tiden för att fixa saker. Bob var ju den som ordnade allt medan Liam mest hade panik hela tiden...
  • Vill verkligen veta mer om den där varelsen som dödat den tidigare gruppen tidsresenärer.
  • Synd att Scarrow helt missade chansen att skapa en fiende som var mer gråskala än rent ond. Han kunde ha varit ute efter att döda Hitler (som jag först trodde) och sedan ändå behövt stoppas för även den goda handlingen skulle orsakat katastrofartade förändringar i nutiden. Istället samarbetade han med Hitler och sprängde sedan hela världen i luften. Visst, läskigt, men också väldigt typisk ond fiende som vi sett hundratusen gånger tidigare. 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar