tisdag 23 december 2014

Gratuitous Epilogue av Andrea K. Höst


12913528
Titel: Gratuitous Epilogue
Series: Touchstone #4
Författare: Andrea K. Höst
Sidor: 126
Genre: science fiction, romantik
Betyg: 4/5


Rekommenderas till: dig som älskar Touchstonetrilogin och vill veta vad som händer sen, oavsett hur vardagligt det är

Rekommenderas inte till: dig som vill ha action och monster och fler svar







What happens when the plot ends? A relentless barrage of weddings, babies, and planetary colonisation! 
   Meandering through the two years following the conclusion of the Touchstone Trilogy, this self-indulgent collection of family reminiscence is more saccharine than dramatic, with the most action to be found in snowball fights. For those who truly just want to know what happens next, no matter how mundane, read on for the everyday, ordinary lives of psychic space ninjas playing house.

Touchstone trilogin är en av mina favoritserier och jag han knappt lägga ner sista boken innan jag plockade upp Gratuitous Epilogue. Den är en novell på lite drygt hundra sidor som berättar vad som händer på en period av ungefär två år efter sista boken för att ge svar på diverse olika frågor.

Hittade de någonsin tillbaka till Tare och Kolar?
Ännu viktigare, hittar de Jorden och Cass familj?
Hur blir det med Cass och Kaorens lilla familj och alla barn?
Resten av Setarin då? Vilka slår sig ner och gifter sig och vilka fortsätter slåss mot monster?
Vad hände med Ghost?
Solaris och Channa?
Parasitvärlden?
Och vad i hela världen var länken mellan Jorden och Muina?

Epilogen fokuserade mest på de personliga frågorna. Vem gifter sig med vem, familj, jobb, hus osv. Jag har fortfarande inte fått några direkta svar på Muina-Jorden frågan, eller vad hela grejen var med parasitvärlden. Dock har jag lite bättre förståelse för Cass talang nu, vilket är trevligt.

Men trots att jag inte fått konkreta svar på allt och trots att det är en nästan helt actionbefriad novell så tyckte jag väldigt mycket om den. Under trilogin gång har jag fäst mig fruktansvärt mycket vid Cass och de andra karaktärerna och älskade att få veta mer om deras lugna familjeliv, hur lugna de än var. Det om något är väl ett bevis på Hösts förmåga att skriva bra karaktärer.

Dessutom älskade jag att äntligen få träffa Cass familj, och jag önskar så smått att de fått delta tidigare i serien. Speciellt Jules, Nick och Alyssa. Hade varit så kul att se dem hantera en utomjordisk värld!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar