söndag 5 oktober 2014

Filmrecension: The Maze Runner

The Maze Runner var en av de allra första böckerna jag läste på engelska för många år sedan, långt innan jag började blogga (så tyvärr har jag ingen recension på den liggande) och när jag först läste den älskade jag den. Den var mystisk, spännande, stundtals läskig, och kreativ. Jag var inte fullt lika förtjust i uppföljarna, speciellt den sista delen, men trots det var jag ordentligt hypad över filmatiseringen, speciellt efter att trailern såg riktigt bra ut!

Och... jag gillade filmen. Den har trappat upp de läskiga och spännande delarna ordentligt och det fanns massor av action, så jag satt som på nålar nästan hela filmen. Det var spännande från första till sista stunden (jag älskade öppningsscenen med Thomas i hissen) men jag kan tänka mig att de väldigt öppna slutet kan vara frustrerande för de som inte läst böckerna och vet vad som kommer att hända. Den var också fruktansvärt snyggt gjord; labyrinten var inte alls som jag föreställt mig den men såå cool, och grievers-monstren var både otäcka och häftiga.

Skådespelarinsatserna var helt okej, om än inget revolutionerande. Thomas var nästan perfekt, och Alby, Newt och Minho var bra men inte riktigt som jag väntat mig från boken. Var inte Newt mer allvarlig? Och Minho mer sarkastisk? Jag vet inte, jag kanske minns fel, men det kändes som att det saknades något.
Den enda jag absolut velat se mer av är Teresa. Bandet mellan henne och Thomas finns fortfarande där, och jag är glad att det inte gjordes till något cheesy tonårsdrama, men som enda kvinnliga karaktär behövde hon mer utrymme. Jag hade velat se mer interaktioner mellan henne och Thomas men också mellan henne och övriga karaktärer. Skådespelerskan gjorde ett utmärkt jobb och när hon var i bild var hon perfekt, men hon verkade alltid hamna lite i bakgrunden.

Som ren filmatisering tycker jag att det fungerade bra. Vissa scener togs bort eller ändrades, men efter att ha funderat över saken skulle jag vilja säga att det var till det bättre. De flesta av de scenerna skulle varit svåra att visa filmatiskt eller tagit för lång tid. Det fanns dock ett antal saker som ändrades på ett sätt som gjorde det hela mer förvirrande, vilket var synd, men mer om det i spoilersektionen.

the Spoilersection:
Varning: innehåller diverse konstiga spoilerfyllda saker som jag tänkte på under filmens gång. Bör ej läsas om du inte läst boken/sett filmen.

• Varför ändrade de det så att de inte hade botemedlet mot griever sticket hela tiden? Om de inte haft det och istället bannlyst alla stuckna, varför gjorde de inte de med Alby? Eller banlös de bara Ben för att han attackerade Thomas (som i boken)? I sådana fall gjordes det inte klart nog.
  • Blev Thomas stucken i boken? Minns inte det...
  • Hur i hela helsike tog sig Gally inte bara förbi tre arga grievers utan fick dessutom tag på en nyckel? Han borde blivit sliten i stycken.