fredag 5 september 2014

Den ensamma kvinnan

För länge sedan skrev jag ett inlägg om kvinnosyn i böcker och, ja, nu tänker jag tjata igen.

Häromdagen läste jag ut Ready Player One av Ernest Cline, och medan jag läste slog en sak mig om och om igen, en sak som stört mig otaliga gånger i både filmer och böcker. Författare verkar tycka att så länge det finns en kvinna med i storyn så finns det ingen mening att ha fler. I Ready Player One finns det under större delen av bokens handling en grupp på fem personer, varav fyra är killar och en är tjej. Bortsett från att vara det obligatoriska kärleksintresset var tjejens enda roll att vara tjej. Hon är bara där för att tillföra romantik och drama, och för att visa att författaren inte har något emot det kvinnliga könet.

Kvinnor i den här positionen har sällan en riktig personlighet, ingen speciell styrka. Eftersom hon är den enda tjejen ska hon liksom vara bra på allt: hon måste vara både smart och tuff och bra på att slåss och en hacker och stark och allt det där. Och därför blir de alla likadana. Filmerna kan aldrig visa en kvinna som är ond eller feg, för då blir deras enda representation av kvinnor som ond eller feg, och sådant vågar de sig inte på.

 Detta syns så tydligt när ett lag ska byggas upp: det ska finnas en smart, en stark, en rolig, en ledare osv, och en tjej. Tjejen har sällan en riktig roll utöver detta, och därför finns det oceaner av ytligt sett starka kvinnliga karaktärer som är exakt likadana och bra på allt. De är alltid skitsnygga, till skillnad från killarna. I ett lag med flera personer finns det plats för både snygga och fula killar, modiga och fega, onda och goda. Men bara en typ av kvinna.
Och självklart måste tjejen ha världens urringning...
Killar kan vara snygga, de kan vara superstarka, de kan till och med vara små
pälsbeklädda djur och träd. Kvinnor kan bara vara snygga.
Författare och filmskapare där ute, det går att skriva böcker med mer än en kvinnlig karaktär. Det går att ge kvinnan en annan roll än kärleksintresse, eller superperfekt, eller snygg bortom vanliga dödligas fattningsförmåga. Oavsett vad många verkar tro så är kvinnan, precis som mannen, en mänsklig varelse. Hon kan var ond, självisk, ful, söt, vacker, stilig, modig, feg, skvallrig, tjejig, gnällig, stark eller svag. Vidga era vyer!

Och bara för att ingen ska ta illa upp och halshugga mig inflikar jag att filmer och böcker gjorda på det här viset inte nödvändigtvis måste vara dåliga, jag är bara så fruktansvärt trött på hela upplägget. Ready Player One som jag nämnde är en helt okej bok, Avengers (mittenbilden) är superbra och jag har bara hört gott om Guardians of the Galaxy (nedersta bilden).

Ge gärna tips om böcker och filmer som vågar bryta mot normerna! Jag kan slänga ut klassikern Alien och en av mina absoluta favoritbokserier, Skulduggery Pleasant.

1 kommentar:

  1. Jag håller verkligen med om allt du säger! Är också otroligt trött på att många filmskapare (och författare) verkar tro att så länge man har en stark kvinnlig huvudkaraktär så räcker det. Och sen kan de finnas tjugo manliga karaktärer med olika personligheter och roller. Men bara en kvinna, som alltid måste vara kärleksintresset … usch. Jag har också ofta märkt att detta förekommer väldigt mycket i superhjältefilmer, som de exempel du visade ovanför. Och även om man tycker filmerna är bra, så kan man inte hjälpa att bli väldigt irriterad.

    Jag vet inte om du har sett den, men ett tips på en tv-serie där de har otroligt välskrivna och varierade kvinnliga karaktärer är Orange Is the New Black! Så den serien tycker jag helt klart du ska se om du inte gjort det!

    SvaraRadera