onsdag 27 augusti 2014

De odödligas hunger av Julie Kagawa



Titel: De odödligas hunger
Originaltitel: The Eternity Cure
Serie: Edens blod #2
Författare: Julie Kagawa
Förlag: Halrequin
Sidor: 426
Genre: dystopi, postapokalyptiskt, övernaturligt, romantik
Betyg: 4/5

Tack Harlequin förlag för rec-exet!

Spoilervarning om du inte läst första boken, De odödligas regler!

Rekommenderas till: dig som gillar mörka, blodiga dystopier med en kick-ass huvudperson och inslag av romantik och övernaturligheter

Rekommenderas inte till: dig som är känslig för blod och död, dig som ogillade första boken


Allie tvingades lämna Zeke och de andra människorna när de hittade Eden, den enda trygga staden för människor i en värld styrd av vampyrer, och de senaste månaderna har hon rest runt på egen hand med ett eget uppdrag. Hennes skapare, Kanin, har hamnat i klorna på en hämndlysten vampyr och Allie är fast besluten att rädda honom. Spåren leder tillbaka till Allies gamla hemstad, New Covington, en plats hon aldrig trott att hon skulle få chansen att se igen. Men hon är inte beredd på hur långt hennes fiende är beredd att gå, och heller inte på att möta mer än ett bekant ansikte på sin resa. 

Allie fortsätter att kämpa mot både sin inre demon och sina yttre fiender i uppföljaren till De odödligas regler. Jag måste säga att jag verkligen gillar henne som huvudperson: hon är stentuff och iskall och dödar vid ett flertal tillfällen utan att tveka, men samtidigt kämpar hon också för att behålla sin mänsklighet oavsett hur svårt det är när man måste döda för att leva. Hennes beslutsamhet att inte bli ett monster, tillsammans med det faktum att hon är svårbesegrad i strid gör henne till en riktigt kick-ass karaktär. Dock störde jag mig lite på hennes tendens att traska rakt in i livsfarliga situationer, övertygad om att hon kommer vinna striden eller att det inte gör något om hon dör, utan att ens försöka komma på en vettig plan först.

Utöver Allie har vi en mängd andra karaktärer, några nya och några som återkommit. Min favorit är utan tvekan Schakalen. Hans grymma, sarkastiska humor lyfte bokens annars mörka stämning och trots att han något av ett monster så var han ett nöje att läsa om. Jag vill inte säga för mycket om övriga karaktärer, pga spoilerrisken, men de lyckas alla stå på egna ben utan att falla in i stereotyper eller liknande.

Jag har läst många dystopier och kan säga att Kagawas serie är en av de blodigare och mest spännande. Det fanns inte direkt några stora tvister, men Kagawa är inte rädd för att fatta de svåra besluten och låta sina karaktärer genomgå fruktansvärda saker och fatta hemska val. Jag satt som på nålar under hela läsningen, aldrig säker på vem som kommer leva och vem som kommer dö. Blandningen av typisk dystopi, postapokalyptiskt, vampyrer och "zombies" gör det ju inte mindre spännande heller, precis. Dock fanns det några aspekter med viruset i New Covington som retade mig lite. Det kändes aldrig riktigt som att det hängde ihop rent logiskt sett, men mer om det i spoilersektionen.

Spännande, blodig och brutal: en perfekt vampyrbok. Betyget faller bara lite på grund av några små logiska brister jag inte kan annat än störa mig på som den petiga person jag är. 


Boktrailer

the Spoilersection:
Varning: innehåller diverse konstiga spoilerfyllda saker som jag tänkte på under bokens gång. Bör ej läsas om du inte läst boken.

  • Så hur spreds egentligen Sarrens virus? Om det var luftburet borde alla blivit smittade, inklusive människorna i innerstaden, och om det spreds enbart via bett á la zombiestyle borde inte lika många smittats.
  • Och hur fasen kunde Zeke inte ha blivit sjuk när han kom dit? Edens vaccin skyddade ju tydligen inte helt mot sjukdomen och nästan hela befolkningen smittades på mycket kort tid, så hur kunde han vara en av de få som inte drabbades? Varför var det ens några som inte drabbades? Var de immuna? Men om han varit immun skulle han väl inte blivit smittad när han blev biten. Och hur fick han den lysande idén att traska rakt in i en pesthärjad stad? 
  • Varför bestämde sig Kanin för att låta Schakalen följa med i slutet? De skulle ju fortfarande till Eden och de var ju överens om att det inte var det bästa stället för Schakalen att vistas på...

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar