söndag 24 augusti 2014

The Hobbit av J.R.R. Tolkien


42672

Titel: The Hobbit
Serie: Middle Eart-universumet 
Författare: J.R.R. Tolkien
Sidor: 389
Genre: fantasy, äventyr
Betyg: 3/5

Rekommenderas till: dig som gillar klassiska äventyrsböcker

Rekommenderas inte till: dig som vill ha mer distinkta bikaraktärer










Bilbo Baggins är en hobbit, och han är fullt nöjd med att dricka te och röka pipa i sitt kära hobbithål. Inga respektabla hobbitar ger sig ut på äventyr eller umgås med kufiska typer, och därför är det inte konstigt att Bilbo blir högst orolig när inte bara trollkarlen Gandalf utan också tretton dvärgar en dag anländer hos honom och vill att han ska följa med dem på äventyr. De ska återta en gammal dvärgaskatt från draken Smaug och till detta behöver de en inbrottstjuv, något Gandalf av någon anledning är övertygad om att Bilbo skulle vara utomordentligt bra på. Och så vill det sig att Bilbo ger sig av att göra något han aldrig trodde att han skulle göra.
   Han ska på ett äventyr.

Svag som jag är har jag än så länge bara läst den första av Sagan om Ringen-böckerna (de är bara så långa) men eftersom The Hobbit är av en mer överkomlig längd bestämde jag mig för att ge mig i kast med den innan jag fortsätter med resten av serien. Jag älskar ju trots allt de episka filmerna och vill gärna se mer av universumet.

Till skillnad från de övriga böckerna som utspelar sig i Tolkiens Middle Earth är The Hobbit mer anpassad till en yngre publik och lägger mycket tyng på just äventyr och diverse lustigheter. Det är en mysig bok som är stundtals både spännande och rolig utan att någonsin bli speciellt tung eller dyster. Bilbo är inte mycket till hjälte och längtar alltid efter te och mat och sitt kära hobbithål, men han får lära sig att stå upp för sig själv och fatta beslut som räddar inte bara hans skinn utan också många andra karaktärers. Han kändes som en bra förebild för unga läsare: även om du inte är orädd eller stor och stark kan du vara viktig och rädda liv.

De andra karaktärerna var däremot ganska bleka. Gandalf var helt okej, men de tretton dvärgarna kändes mest som en och samma person vars mest utmärkande karaktärsdrag var skägg. Draken Smaug var däremot riktigt underhållande, och jag önskar att han fått ta upp mer plats. Handlingen kändes ganska spretig och fokuserade på en mängd olika äventyr istället för ett enda. De var alla spännande men jag skulle uppskattat om de känts mer sammanhängande. Däremot tyckte jag väldigt mycket om den sista konflikten, speciellt Bilbos sätt att hantera den och verkligen bevisa att han kan använda huvudet i svåra situationer.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar