söndag 17 augusti 2014

Picture Perfect av Holly Smale


18665259

Titel: Picture Perfekt
Serie: Geek Girl #3
Författare: Holly Smale
Förlag: Harper Collins
Sidor: 400
Genre: contemporary, humor, romantik
Betyg: 3/5

Spoilervarning om du inte läst de två första böckerna, Geek Girl och Model Misfit!

Rekommenderas till: dig som vill ha en rolig, lättsam bok

Rekommenderas inte till: dig som ogillar lättlurade karaktärer som aldrig lär sig sina läxor






Skolan ska snart börja efter sommarlovet och för en gång skull känns det som att saker och ting går som de ska för nörden Harriet Manners. Hon är ihop med Nick igen, Nat är inte längre kvar i Frankrike och hon kan knappt vänta tills skolan kommer igång. Men alla hennes planer går i stöpet när det visar sig att hon och hennes familj ska flytta till New York i ett halvår. Harriet förblir försiktigt optimistisk: under New York fashion week kan hon träffa Nick mer än någonsin, och det finns många viktiga historiska platser hon vill besöka. Men hur ofta går saker och ting enligt hennes planer?

Jag tror att jag har listat ut vad problemet med den här serien är: istället för att utvecklas med varje bok följer de exakt samma mönster. Harriet gör massor av komiska misstag för ett sedan lära sig en läxa och bli en mer mogen och vuxen person vid bokens slut. I första boken fungerade det här jättebra, men när Harriet helt verkar glömma av allt hon lärt sig och återgå till samma problem och lära sig samma läxor i ytterligare två böcker börjar jag bli frustrerad på henne. Skämten är inte fullt lika roliga när de är beroende av att hon fattar idiotiska beslut gång på gång.

Jag har kluvna känslor gällande Harriet. Jag älskar hennes berättarröst och hennes nördighet, och hon är definitivt en väldigt snäll och smart person, men ibland blir hennes barnslighet och naivitet lite för mycket för mig. Jag kan riktigt känna hur alla utnyttjar och manipulerar henne, men hon märker ingenting. Till och med hennes föräldrar ljuger och döljer saker för henne (vilket är synd för jag tyckte väldigt mycket om dem i de tidigare böckerna) och ibland visste jag inte om jag skulle tycka synd om henne eller bli irriterad över hur lättlurad hon är.

Samtidigt tyckte jag väldigt mycket om henne i slutet av boken, och de flesta andra karaktärer fortsätter att vara underhållande. Jag tyckte mycket bättre om Nick nu när han fick lite mer karaktärsutveckling och det här var första gången jag verkligen brydde mig om hans och Harriets förhållande. Å andra sidan hatar jag hanteringen av Toby (sluta behandla stalking som ett passande sätt att visa hur mycket man bryr sig om någon!!!) och ahhh

Tror inte jag kommer läsa fler av de här böckerna, hur roliga de än är


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar