fredag 8 augusti 2014

Minirecensioner: prinsar, vakter och modiga män


18172471


Titel: The Selection Stories
Innehåller novellerna The Prince och The Guard
Författare: Kiera Cass

The Prince berättas ut ur prins Maxons PoV och utspelar sig dagarna innan och alldeles i början av The Selection. Vi får se hans första möte med America ur hans synvinkel och veta precis hur han tänker och känner kring sin pappa och själva tävlingen. Jag tycker fortfarande om Maxon bäst, och det var lite roligt att läsa om hur tävlingen fick också honom att bli ett nervöst vrak (han putsade kameralinser för att lugna nerverna). Mötet med den franska prinsessan och hans tveksamhet om huruvida han ens vet vad kärlek är var också intressant att läsa. Dock kunde jag inte låta bli att störa mig på hur han valde bort en av tjejerna nästan genast enbart baserat på att hon inte var tillräckligt attraktiv. Ytlig much?





The Guard trodde jag först skulle handla om Marlee och hennes hemliga palatsvakt, så jag blev lite besviken när jag förstod att den var skriven ur Aspens PoV. Aspen var aldrig min favorit, och det är han fortfarande inte. Jag gillar inte hans ägandebehov av America, och hur han helt resolut bestämt sig för att Maxon är en dålig människa bara för att de är kära i samma flicka. Dock var det lite intressant att följa hans tankar och se hur han resonerar, hur han tror att han är helt vettig och gör det som är bäst för America men egentligen mest är självisk och bitter utan att ens själv vara medveten om det. Tack och lov att växer upp mer i sista boken och accepterar att han inte äger America.



18126198Titel: Four - a Divergent Collection
Innehåller novellerna The Transfer, The Intiate, The Son och The Traitor, samt några kortare stycken från Divergent ur Fours synvinkel
Författare: Veronica Roth

I de tre första novellerna får vi följa Fours första tid i Dauntless och sista tid i Abnegation. Vi får se hur han först kommer komplotten mot de osjälviska på spåren och fattar misstankar mot Jeanine Matthews. Four är inte den mest unika karaktären som finns där ute, men han är sympatisk och smart och jag tycker väldigt mycket om att han är medveten om att mod är mer än att hoppa från tåg eller veta hur man slår ner någon. I många fall kändes han mer mogen som sextonåring än som den artonåring vi ser i böckerna.

Den fjärde novellen handlar om hur han och Tris lär känna varandra och hur han försöker ta reda på vad Jeanine planerar. Rekommenderas till dig som tycker mycket om dem som par.

Bör läsas efter de två första böckerna då den innehåller en del spoilers!


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar