lördag 16 augusti 2014

Lördagsfilmen - Elysium

Varje lördag kommer jag att ge filmrekommendationer, både till storfilmer, okända små pärlor och spännande kortfilmer. Jag kommer ge en kort sammanfattning av filmens handling och en liten recension. 

Den här veckan: Elysium




Jorden är en slum, ett fattigt, trasigt område med fattiga trasiga människor. Det fåtal som har råd med bättre har flytt planetens yta och bosatt sig på rymdstationen Elysium för att kunna bibehålla sin exklusiva livsstil. Max Da Costa är en av de hundratusentals människor som inte har råd att leva på Elysium, men drömmen om något bättre än det farliga livet på Jorden har alltid funnits hos honom. Men han vet att Elysium är och alltid kommer att vara utom räckhåll för honom - tills det en dag är hans enda alternativ att ta sig dit, på ett sätt eller ett annat.

Elysium är en underhållande film. Det är väl ungefär det snällaste jag kan säga om den. Den hade sådan enorm potential - Jodie Foster som diktator, klassklyftor, Jodie Foster som diktator, coola sci-fi miljöer och nämnde jag Jodie Foster som diktator? Tyvärr slarvar den bort en hel del av all den här potentialen. Jodie Foster slarvas bort någonstans i första halvan och istället får vi nån random snubbe med stora muskler och ännu större vapen, konflikten mellan de rika och de fattiga hanteras som om den kan lösas genom en enkel knapptryckning och alla viktiga vändningar var fruktansvärt förutsägbara.

Så den är inte så smart och kastar bort sina originella sidor för att kunna falla in i de gamla vanliga klichéerna, men den är underhållande. Jag gillade att Max inte var mycket till hjälte utan mest sprang runt och desperat skrek "Jag vill inte dö!", miljöerna var riktigt snygga och actionsekvenserna grymma. Rekommenderas till dig som vill ha en vanlig action som är rolig att titta på men snabbt glöms bort. 


1 kommentar:

  1. yepp :) en väldigt bra beskrivning på den filmen! :)

    SvaraRadera