torsdag 3 juli 2014

The Selection av Kiera Kass


10507293

Titel: The Selection
Serie: The Selection #1
Författare: Kiera Kass
Förlag: Harper Teen
Sidor: 336
Genre: dystopi, romantik
Betyg: 2/5

Rekommenderas till: dig som vill ha någonting lättsmält med massor av glittriga klänningar och söta pojkar. Dig som vill ha en nybörjar-dystopi

Rekommenderas inte till: dig som vill ha en dystopi som fokuserar mer på att vara samhällskritisk än glittrig, dig som ogillar triangeldraman






The Selection är en chans som varje ung kvinna i Ilea kastar sig över, och America Singer verkar vara den enda som inte är intresserad. 35 flickor kommer att väljas ut, och bland dessa ska landets prins och blivande kung Maxon välja ut en brud och framtida drottning. Vinnaren kommer aldrig mer behöva oroa sig för pengar och mat på bordet, något Americas familj verkligen kunde behöva, men det ändrar inte hennes känslor inför tävlingen. 
   America är redan kär, huvudlöst förälskad i den stilige Aspen. Men där Americas familj är fattig är Aspen närmast konstant pank, tvingad att arbeta hårt för att mätta sin familj. Han övertalar America att inte låta en sådan här chans att gå till spillo, och mot bättre vetande anmäler hon sig till en tävling många är beredda att döda för vinna. 

Jag hade inte höga förväntningar på The Selection, och först verkade den ligga på den låga nivå jag väntat mig. Americas hela liv kretsade kring Aspen (som för övrigt var en riktig typ som jag inte gillade alls) och de dystopiska elementen i Ilea kändes helt orealistiska. USA har slagit sig ihop med Kanada och Mexico, bildat ett kastsystem och blivit ett totalitärt kungadöme? Jo tjena.

Men sedan skeppades America iväg till tävlingen och till min stora förvåning började boken ta sig. När hennes liv inte längre kretsade kring en man visade sig America vara en helt resonabel karaktär, självständig, ärlig och omtänksam, och jag fattade snabbt tycke för henne. Prins Maxon var också överraskande charmig och rar, och jag kom på mig själv att flera gånger sitta och tänka att han är sååå söt, och det var trevligt efter alla typiska bad boys man ser i YA. När det verkade som att han och America skulle förbli vänner jag jag riktigt hoppfull, och om det fortsatt gå i den riktningen hade det säkert blivit en fyra i betyg. Det hade varit unikt att se en bok utförd så (jag har bara sett det en gång) men tyvärr höll det inte i sig. Triangeldramat snubblade in, America blev samma kärlekskranka person hon varit i början (plus en massa irriterande obeslutsamhet) och boken sjönk drastiskt i kvalité. Jag vill inte att America ska bli ihop med någon av killarna, men om jag måste välja är jag Team Maxon utan tvekan för Aspen var ett svin på alla sätt och vis.

Jag vet inte om jag skulle kalla The Selection för en dystopi heller. Poängen med en dystopi är samhällskritik och försök att förändra det totalitära samhället på ett eller annat sätt, och det fanns bara i mycket små mått här. Handlingen kretsade till nittionio procent på kärlekshistorian och de dystopiska elementen hamnade mest i bakgrunden. Men trots hur ologiskt samhället var måste jag säga att det var ganska unikt och intressant, och det var roligt att lära sig hur det fungerade, vad som liknade vår nutid och vad som var annorlunda.

Och jag kan inte låta bli att undra om Kass döpte huvudpersonen till America bara för att kunna säga "I am America" och "I love you, America" så många gånger som möjligt.


the Spoilersection:
Varning: innehåller diverse konstiga spoilerfyllda saker som jag tänkte på under bokens gång. Bör ej läsas om du inte läst boken.

  • Blev så irriterad när Aspen dök upp i slottet. Kunde inte han bara hållit sig borta?
  • Känns så övertydligt att Marlee har gått och blivit kär i nån palatsvakt. Slår vad om min månadslön att det är det som har hänt. 

Boktrailer

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar