onsdag 30 juli 2014

The One av Kiera Cass


20572939

Titel: The One
Serie: The Selection #3
Författare: Kiera Cass
Förlag: HarperCollins
Sidor: 323
Genre: dystopi, romantik
Betyg: 3/5

Spoilervarning till dig som inte läst tidigare delar i trilogin, The Selection och The Elite!

Rekommenderas till: dig som vill ha mjukstartsdystopi med mycket romantik och drama och bara en nypa uppror

Rekommenderas inte till: dig som inte gillat tidigare böcker i trilogin, dig som vill ha en dystopi som fokuserar mer på att vara dystopisk än på romantik




Bara fyra flickor återstår i palatset, och de vill alla vinna prins Maxons hjärta. För första gången på länge har America Singer äkta konkurrens - medan hon försökt välja mellan Maxon och Aspen har Maxon själv kommit närmre en av de andra flickorna. America vet vad hon vill nu, men frågan är om Maxon fortfarande vill detsamma?
   Samtidigt blir rebellerna allt mer närgångna. Både America och Maxon vill förändra saker och ting i Illéa, men kungen vägrar ändra sig och rebellerna blir mer och mer aggressiva för att nå sina mål. America vet att hon skulle kunna förändra saker och ting, men för att kunna göra det måste hon först vinna prins Maxon.

Det var med stor skepsis jag började läsa sista boken i Cass Selection-trilogi. Om du läst mina recensioner av de tidigare böckerna (länkar finns ovan) så vet du redan att jag som alltid inte är speciellt förtjust i triangeldramat, och att jag tyckte själva den dystopiska världen är vag och inte speciellt dystopisk alls. Så det jag hoppades på i avslutningen var mindre romantiskt melodrama och mer rebeller och korrumperade kungar och, du vet, dystopiska saker i min dystopiska bok.

Och i viss mån uppfylldes faktiskt min önskan.

Till min stora lättnad var America vid det här laget säker på vilken kille hon ville ha, så jag slapp ifrån en stor del av hennes velande. Nu när hon visste var hon ville var Aspen inte riktigt lika irriterande heller, och jag gillade verkligen interaktionerna när America och de båda killarna umgicks alla tre utan att någon hatade någon. Samma sak gäller de övriga tre tjejerna som var kvar i tävlingen: de var fortfarande ganska platta som karaktärer, men vi fick äntligen chansen att se dem utvecklas lite. De var inte längre bara där för att starta catfights utan porträtterades som riktiga människor med anledningar till det de gjorde.

Men trots förbättringen var det fortfarande väldigt mycket romantiskt drama och väldigt lite riktig handling, och jag var reda att ge boken samma två i betyg som de tidigare delarna fått. Sedan kom de sista kapitlen, och Cass lyckades med något jag verkligen inte väntat mig från henne: hon överraskade mig. Ordentligt. Jag tänker inte berätta vad som händer, men det var tillräckligt spännande och rörande för att jag ska höja betyget ett snäpp.


the Spoilersection:
Varning: innehåller diverse konstiga spoilerfyllda saker som jag tänkte på under bokens gång. Bör ej läsas om du inte läst boken.

  • Så var det någon som blev förvånad när America vann? Det kändes ju inte alls lite avslöjande att hon har på sig något som ser ut som en bröllopsklänning på omslaget...
  • Hade inte väntat mig att Celeste skulle dö. Blev riktigt chockad och ledsen över det, speciellt som hon äntligen fått lite riktig personlighet

1 kommentar:

  1. De här böckerna har så supersnygga omslag. Är de läsvärda?

    SvaraRadera