fredag 11 juli 2014

The Elite av Kiera Kass


16248068

Titel: The Elite
Serie: The Selection #2
Författare: Kiera Kass
Förlag: HarperTeen
Genre: dystopi, romantik
Sidor: 336
Betyg: 2/5

Rekommenderas till: dig som vill ha glittrig, fluffig romantik i vag dystopimiljö

Rekommenderas inte till: dig som vill ha en bok med riktig konflikt, dig som ogillar triangeldraman

Spoilervarning för dig som inte läst första boken, The Selection!






För bara ett par månader sedan hade sjuttonåriga America Singer aldrig kunnat tro att hon skulle fara till palatset och tävla om att vinna kronan och prins Maxons hjärta. Hon drömde om en framtid med Aspen, men deras kastskillnader ledde till att han lämnade henne och krossade hennes hjärta. Förtvivlad bestämde hon sig för att ändå delta i tävlingen, och en kort tid såg det ut som att det ut som att Maxon skulle bli hennes make. Men sedan dök Aspen upp på palatset i vaktuniform, ångerfull och beredd att göra vad som helst för att få America tillbaka.
   Valet ligger hos henne, och oavsett vilket beslut hon fattar kommer hennes liv aldrig bli detsamma. 

The Elite tar vid där The Selection slutar: bara sex flickor är kvar i tävlingen, och America velar mellan vilken kille som är hennes drömmars man. Efter första boken hade jag inte särskilt stora förhoppningar, men jag höll tummarna för att något mer spännande skulle hända, speciellt vad gäller rebeller och det korrumperade kungariket.

Vad fick jag?

...kärlekstrams. Och pyttelite dystopielement.

Jag håller fortfarande fast vid att jag gillar America bäst när hon fattar beslut som inte är baserad på vem hon ska bli ihop med; den förälskade America är mest irriterande. När hon däremot tänker på annat, som hur hon skulle klara jobbet som drottning, hur hon kan hjälpa riket, vad som är fel på kastsystemet osv så stiger hon snabbt i grad och blir en mycket intressantare karaktär som jag faktiskt hade respekt för. Vad gäller romansen så är jag fortfarande team Maxon, även om han sjönk lite i mina ögon efter vissa händelser. Aspen fortsätter att vara ett bottennapp på alla sätt och vis, och alla bikaraktärer, speciellt de andra tävlande, har knappt någon personlighet alls.

För övrigt var handlingen dessutom förutsägbar: någon som skulle vara ett stort avslöjande har jag väntat på sen mitten av förra boken, och därefter var det ganska lätt att räkna ut vad som skulle hända i resten av den här boken. Betygen fortsätter att ligga på två, men mycket nära en etta (typ ett och ett halvt).

the Spoilersection:
Varning: innehåller diverse konstiga spoilerfyllda saker som jag tänkte på under bokens gång. Bör ej läsas om du inte läst boken.

  • Så var det någon som blev överraskad av att Marlee hade en affär med en palatsvakt? Eller att hennes bestraffning skulle göra America osäker på sina känslor inför Maxon och stoppa upp hela bokens handling istället för att låta serien ta slut efter en och en halv bok? Någon?

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar