måndag 14 juli 2014

Stad av Aska av Cassandra Clare


17997471

Titel: Stad av aska
Originaltitel: City of ashes
Serie: The mortal instruments #2
Författare: Cassandra Clare
Förlag: Bonnier Carlsen
Sidor: 500
Gerne: paranormal romance
Betyg: 4/5

Spoilervarning till dig som inte läst första boken, City of Bones!

Rekommenderas till: dig som vill ha en paranormal romance med en ny vinkling på triangeldramat, spännande story och sarkastiska karaktärer

Rekommenderas inte till: dig som är trött på triangeldraman, dig som ogillar övernaturliga teman




Livet är hårt för Clary: hennes mamma befinner sig fortfarande koma, hon har känslor för sin bror Jace som hon inte helt kan tvinga bort och hennes pappa, Valentine, är fortfarande där ute, beredd att starta ett krig för att få sin vilja igenom och krossa nedomvärldarna. 
   Helst skulle Clary vilja leva ett helt vanligt liv. Hon vill umgås mer med Simon, kanske bli mer än vänner, och hon vill att mamman ska vakna. Men ett vanligt liv är långt borta när Inkvisitorn, en av skuggjägarnas ledare, anländer, övertygad om att Jace inte är så oskyldig som han låtsas om, nedomvärldarbarn mördas runt om i staden och Valentine har en ny ond plan i sinnet. 

När jag läste första boken i serien kunde jag inte riktigt se vad alla andra verkade älska med den: för mig kändes det som en ganska medelmåttig paranormal romance. Därför tog det mig ett tag att plocka upp uppföljaren, och jag måste säga att jag fortfarande inte ser vad som är speciellt med den. Men jag tycker mycket bättre om tvåan än ettan, utan tvekan, och om det fortsätter på det viset kanske jag kommer att älska serien lika mycket som alla andra när jag kommer till sista boken.

Det jag tycke mest om är de härligt sarkastiska karaktärerna och den nya vinklingen på triangeldrama som Clare använder sig av. I vanliga fall hatar jag triangeldraman med glödadande passion, men här känns det... fräscht. Clarys omtvistade känslor om vem hon älskar känns faktiskt omtvistade (istället för att man hela tiden vet precis vem hon kommer att välja), och jag har ingen aning om vem hon kommer att sluta med, om ens någon av killarna. Och ärligt talat är jag nyfiken. Bandet mellan henne och Jace är annorlunda och ovanligt vågat för att komma från YA, och jag vet själv inte om jag vill att de ska bli tillsammans eller inte. De har onekligen kemi, men samtidigt, ja, ni vet...

De som boken fortfarande faller lite på är att den på många sätt är väldigt lik de flesta andra paranormal romance-böcker: superspeciell tjej som tror att hon är alldaglig ramlar in i magisk undre värld som ingen känner till, speciell magisk lagordning finns, hon kan automatiskt försvara sig mot kraftiga monster, alla är supersnygga, karismatiska och sarkastiska (till och med nörden som älskar anime har alltid en vass kommentar till hands (och ta inte illa upp ni som gillar anime; jag är en av er)) osv osv. Men det börjar ta sig; fler och fler saker jag inte väntat mig poppar upp och jag är tveksamt förväntansfull på att läsa nästa bok.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar