söndag 6 juli 2014

Lördagsfilmen - The dinosaur project

Varje lördag kommer jag att ge filmrekommendationer, både till storfilmer, okända små pärlor och spännande kortfilmer. Jag kommer ge en kort sammanfattning av filmens handling och en liten recension. 

Den här veckan: The Dinosaur Project


Precis som Loch Ness-monstret i Skottland finns legenden om Mokele Mbebe i Afrika - och många tror att den mytomspunna varelsen kan vara en kvarleva från dinosauriernas tid. I takt med att antalet människor som påstått sig ha sett varelsen ökar, så ökar också intresset. Till slut sätts en brittisk expedition samman för resa till Afrika och söka efter varelsen. Men vad de trodde skulle bli en händelselös resa urartar snabbt katastrofartat. Mokele Mbebe är inte det enda monstret som gömmer sig i den mörka djungeln. 

Jag är en dinosaurienörd. Jag har dyrkat Jurassic Park sedan jag var fem och följde nästan som besatt serierna Terra Nova, Prehistoric Park och Primeval i tur och ordning. Men saken är den att antalet filmer, serier och till och med böcker med dinosaurier i huvudrollen är förvånansvärt litet, och de som finns har en tendens att vara förvånansvärt dåliga. 

The Dinosaur Project är ingen Jurassic Park. Men den är heller inte tillnärmelsevis lika dålig som många andra dinosauriefilmer där ute. Effekterna är riktigt bra - dinosaurierna ser ut som dinosaurier istället för datoranimerade klumpar. Den är spännande, skådespelarna är bra för det mesta, och formatet med found fotage fungerar definitivt till filmens fördel. Det får det att kännas som om man aldrig riktigt vet vad som kommer att hända med karaktärerna, och om någon alls kommer att överleva. Vissa saker var förutsägbara, medan andra kom som en stor överraskning. I det stora hela är det en film jag rekommenderar till alla alla andra dinosaurienördar där ute. 


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar