onsdag 16 juli 2014

Geek Girl av Holly Smale


13621089
Titel: Geek Girl
Serie: Geek Girl #1
Författare: Holly Smale
Förlag: Harper Collins Children's Books
Sidor: 378
Genre: contemporary, humor, romantik
Betyg: 4/5

Rekommenderas till: dig som vill ha en rolig och lättsmält bok om en tonårig, nördig modell

Rekommenderas inte till: dig som vill ha en seriös bok. Dig som ogillar att få oväsentlig fakta upptryckt i ansiktet









Femtonåriga Harriet Manners är inte precis den du tänker på när du föreställer dig en tonårsmodell. Hon har överhuvudtaget inget intresse för mode, utan föredrar att läsa böcker, skriva listor och diagram och informera människor som pratar med henne om grammatiska fel i deras språk. Föga förvånande är Harriets skolliv inte det lättaste; bortsett från bästa vännen Nat är hon hatad av i stort sett alla. 
   Så när hon blir upptäckt av en modellagentur kan hon inte låta bli att ta chansen som kan förändra hennes liv. Hon vill inte längre vara utstött av sina jämnåriga, även om det betyder att hon måste ljuga för sin styvmamma, stjäla Nats dröm och göra bort sig inför den orättvist snygge manlige modellen Nick. 

Det är inte ofta jag läser contemporary, och när jag gör det är jag på min vakt och beredd på att bli uttråkad. Men Geek Girl var motsatsen till tråkig. Jag lyssnade på den som ljudbok på jobbet, och jag gick runt och flinade som ett fån en hel arbetsdag bara för att Harriets berättarröst var så härlig att jag inte kunde låta bli. Redan på första sidan la boken realism på hyllan för att istället skruva upp sina karaktärer och deras interaktioner; så gott som alla var överdrivna på någon nivå, men på ett bra sätt. Den här boken är inte menad att ta på allvar, den är menad att roa, vilket den verkligen lyckades med.

Titelkaraktären Harriet är precis det som utlovas: en nörd. En ganska stereotypisk nörd, förvisso, som gör listor och diagram för allting, men också en sympatisk och rolig nörd. Hennes tendens att konstant kasta ur sig orelaterad fakta kan förmodligen ses som irriterande av många, men själv tyckte jag att det var både gulligt och ganska intressant (visste du att tuggummi är förbjudet i Singapore?). Hennes utveckling och accepterande av sig själv var boken mer seriösa sida, och i slutet var jag riktigt stolt över henne och nöjd med bokens budskap. Att den lyckas handla om både mode och nörderi utan att säga att en är viktigare/bättre än den andra ger ett stort plus från mig.

En mysig och snabbläst bok, men den fick mig att le en hel dag och för det förtjänar den en extra guldstjärna. Dessutom gillade jag verkligen ljudbokens uppläsare.

1 kommentar:

  1. Den här har jag hemma, men har inte läst den än. Kul att du gillade den, för det gjorde mig betydligt mer intresserad. :)
    Och jag har taggat dig på min blogg. :)

    SvaraRadera