onsdag 2 juli 2014

Fragments av Dan Wells


13170596

Titel: Fragments
Serie: Partials sequence #2
Författare: Dan Wells
Förlag: Balzer + Bray
Sidantal: 576
Genre: postapokalyptiskt, dystopi, science fiction
Betyg: 4/5

Varning för spoilers om du inte läst första boken, Partials!

Rekommenderas till: dig som vill ha en dystopi som är både actionfylld och filosofisk, dig som gillade första boken

Rekommenderas inte till: dig som inte gillar sci-fi, vill ha mer romantik eller långa böcker som kan vara ganska tunga på sina ställen





Kira Walker lyckades rädda livet på en enda bebis, men hon är ännu långt ifrån att rädda mänskligheten. Fortfarande kan man inte producera botemedlet utan hjälp från partials, och de har sina egna problem att hantera. Utgångsdatumet, den oundvikliga döden som drabbar alla partials efter 20 år, är på väg att utrota dem. Doktor Morgan gör allt i sin makt för att lägga vantarna på Kira, och Kira själv är beredd att offra allt för att rädda båda sidor från utrotning.
   Samtidigt står hon inför en personlig kris som sakta äter upp henne inifrån: vad är hon egentligen?

När jag tänker tillbaka på den första boken i serien, Partials, minns jag den som en ganska medelmåttig dystopi som inte står ut så mycket i mängden, men till min förvåning var uppföljaren riktigt bra. Den börjar växa och kännas mer unik. Den berättas ur flera olika PoV's, och vi får följa flera olika konflikter som vävs samman med varandra på ett sätt som verkligen drar in en i berättelsen. Jag älskade vart det ledde och hur spänningen hölls uppe, även om mycket få av tvisterna lyckades överraska mig.

I första boken brydde jag mig i stort sett bara om Kira, och speciellt Marcus kändes fruktansvärt blek. Nu får man följa en stor del av boken ur hans synvinkel, och jag måste säga att han till och med fick mig att skratta några gånger. Även Samm känns mer intressant, och jag gillade Heron mer än jag trodde att jag skulle göra. Samma sak gäller den nya karaktären Afa; jag trodde inte att jag skulle bry mig så mycket om honom. Men Kira är stjärnan i storyn: självuppoffrande för mänskligheten (och partialsheten?), men samtidigt tuff och fruktansvärt smart. Jag har märkt att jag verkligen gillar vetenskapligt lagda karaktärer; de triggar igång min inre nörd.

På tal om nördighet, Fragments innehåller en del intressanta saker för de som vill ha lite tankenötter. Jag hade gärna haft mer vetenskapliga detaljer kring partials, men vi fick ändå mycket som det var, och till min förtjusning kretsade en stor del av handlingen kring filosofiska frågor om vad som vad som gör en till människa, vad som är rätt och fel, osv. Jag uppskattade verkligen att Kira fick lära sig att det inte alltid finns goda lösningar till alla problem, och att det ibland måste göras otroliga uppoffringar. Ingen här pekas ut som OND, utan bara mer eller mindre desperat att rädda den sidan de står på. Det negativa med detta är att boken blev väldigt lång, och om jag inte lyssnat på den som ljudbok (har fått en månads presentkort på Storytel) så skulle det förmodligen tagit mig fruktansvärt lång tid att bli klar med den.

Jag vill inte säga för mycket om romansen för att undvika spoilers (om du helt vill undvika dem: hoppa över det här stycket), men jag älskar hur Wells tar tydligt avstånd från trenden med överdramatiska triangeldraman och insta-love. Kärleken växer fram så långsamt att den först knappt märks, men kemin är tydlig ända från början och när kyssen kom fick den mig inte att himla med ögonen, vilket kyss-scener i ungdomsböcker ofta får mig att gör. Istället shippar jag nu det här paret väldigt intensivt.

Betyg blir en mycket, mycket stark 4 utav 5, men inte riktigt tillräckligt för att nå toppbetyg. Håller tummarna för sista boken!
the Spoilersection:
Varning: innehåller diverse konstiga spoilerfyllda saker som jag tänkte på under bokens gång. Bör ej läsas om du inte läst boken.

  • Blev riktigt förvånad över Afas död. Jag hade redan räknat ut att det skulle hända, men det var så plötsligt och samtidigt odramatiskt att jag först inte fattade det. Det är så ovanligt att viktiga karaktärer bara dör, bara sådär, och jag blev riktigt chockad.
  • Åh, titta, någon hittade atomvapen. Vilken förvåning. Vad är det med människor och bomber?

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar