onsdag 25 juni 2014

Mörk ängel av Laini Taylor


8490112
Titel: Mörk ängel
Originaltitel: Daughter of Smoke and Bone
Serie: Önskemånglarens dotter #1
Författare: Laini Taylor
Förlag: Bazar
Genre: fantasy, romantik
Sidantal: 376
Betyg: 3/5

Rekommenderas till: dig som gillar annorlunda fantasyböcker med färgstarka miljöer, unikt tema och mycket romantik

Rekommenderas inte till: dig som är trött på typisk YA-romantik, dig som ogillar fantasy







Den unga Karou är bosatt i Prag och studerar konst, och även om hon på ytan kanske verkar lite underlig med sitt blåa hår och tatueringar så är det få som skulle kunna förstå just hur annorlunda hon är. Hon talar många språk, inte alla mänskliga, hon extraknäcker med att resa runt i världen och samla in tänder, och inte minst har hon en familj bestående av monster.
   Men trots att hon vet mer om världen än de flesta andra, så finns det mycket som hålls hemligt även för Karou. Hon vet till exempel inte sanningen om sin egen historia, eller varför svarta handavtryck dyker upp på dörrar runt om i världen. Och hon vet verkligen inte att allt hon känner till är på väg att förändras.

Jag  hade höga förväntningar på Mörk Ängel, men tyvärr levde den inte riktigt upp till dem. Till en början verkade det lovande. Karou var spännande och väckte min nyfikenhet, att det utspelade sig någon annanstans än i USA var uppfriskande och de övernaturliga elementen var minst sagt unika. Men det som verkligen fångade in mig i början var hur boken berättades som att det inte fanns någonting att dölja. Istället för en helt vanlig person som inte vet något om något har vi här en tjej som varit inblandad i magi sen födseln men fortfarande passerar som mer eller mindre vanlig. Redan i första kapitlet gör hon magiska saker och hintar om magiska varelser. Man slapp helt undan den tråkiga första delen men tonårsdrama och gick istället rakt in i magi och mysterier.

Jag gillade också Karou som karaktär. Hon är cool, modig, smart och kick-ass, och det finns ingenting som kan stå emellan henne och hennes mål. Vill hon någonting så hittar hon ett sätt att uppnå det (och låt mig bara säga att du inte bör komma emellan henne och hennes familj). Att hon sedan har massa magiska specialegenskaper, som naturligt blått hår och kunskap i hur man "lyssnar på tänder" skadar ju inte heller. Bland övriga karaktärer så tyckte jag väldigt mycket om Brimstone, men sedan gick det nedför. De allra flesta kändes antingen konstiga och överdrivna (Zuzana) eller helt ostabila (Akiva).

Det var halvvägs någonstans som det började gå utför i raketfart. Innan dess var det mysterier, action, magi och skitcoola monster. Sedan kom Akiva, och vad har vi? Insta-love. En kille som är så snygg att alla blir förstummade. Ett fruktansvärt orealistiskt förhållande. Visserligen har de en del kemi, det måste jag erkänna, och deras omedelbara attraktion får sin förklaring, men det kändes aldrig realistiskt, speciellt inte i Akivas fall. Jag kunde bara inte förstå hur han så omedelbart kunde gå från så iskall och känslomässigt avstängd till en typisk Prince Charming. Han var definitivt mer intressant som fiende än som kärleksintresse; då var han riktigt cool. För att inte vara för hård mot sista halvan kan jag säga att jag gillade alla flashbacks och hur historien knöts ihop med det förflutna.

Mörk Ängel har unika, förstummande miljöer och monster, en badass hjältinna och läskig men samtidigt häftig magi. Tyvärr föll den offer för YA-romantik (tack och lov att det i alla fall inte var ett triangeldrama inblandat). Jag har ändå förhoppningar för bok två. Betyg blir tre utav fem tack vare den starka första halvan.

the Spoilersection:
Varning: innehåller diverse konstiga spoilerfyllda saker som jag tänkte på under bokens gång. Bör ej läsas om du inte läst boken.

  • Vet inte riktigt vad jag tycker om att Karou är Madrigal, men är glad att vi i alla fall fick någon förklaring på den omedelbara attraktionen mellan henne och Akiva.
  • Så är hela hennes familj död? Hoppas inte det, jag vill verkligen se mer av Brimstone?
  • Vad hände med Chiro? Jag vill veta vad som hände med Chiro!!! Har aldrig gillat hur en karaktärs dålig beslut bara skrivs av som att hon är "svag" istället för att ge henne riktigt djup och därför vill jag läsa mer om henne och se henne växa som person. 

Boktrailer

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar