lördag 28 juni 2014

Lördagsfilmen - Don't move

Varje lördag kommer jag att ge filmrekommendationer, både till storfilmer, okända små pärlor och spännande kortfilmer. Jag kommer ge en kort sammanfattning av filmens handling och en liten recension. 

Den här veckan har jag märkligt nog ingen film att prata om, och därför valde jag en fruktansvärt bra liten kortfilm som får många storfilmer att blekna i jämförelse. Här har ni en kortrecension för en kortfilm.




En grupp på sex vänner som träffats för att ha en trevlig kväll tillsammans får en spännande idé - varför inte plocka fram ett oujabräde och locka fram en demon? Sagt och gjort, men denna mörkrets varelse är inte riktigt vad de väntat sig. Den har bara en regel: fem måste dö, en måste leva. Stå helt stilla, så kanske den inte ser dig...

Det som är bäst med den här kortfilmen är, enligt mig, effekterna. De är otroliga för en såndan här liten film, mer än tillräckligt bra för att många storfilmer borde skämmas. Stämningen byggs upp snabbt och effektivt med ett intro utan bild och bara ljud som genast rycker in en i handlingen, skådespelarna är riktigt bra och demonen har en läskig design som kommer få dig att tänka två gånger innan du släcker nattlampan. Jag vill inte säga för mycket om handlingen, dels för att jag inte vill spoila och dels för att det finns begränsningar på hur mycket handling man kan trycka in i en tio minuter lång film utan att det blir rörigt. Kort sagt är den enkel, stämningsfull, skrämmande och riktigt, riktigt bra.

Om du inte har problem med blod och ändå inte planerade att sova i natt, ta och kika på filmen. 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar