lördag 21 juni 2014

Lördagsfilmen - Cloud Atlas

Varje lördag kommer jag att ge filmrekommendationer, både till storfilmer, okända små pärlor och spännande kortfilmer. Jag kommer ge en kort sammanfattning av filmens handling och en liten recension. Denna veckan faller strålkastarljuset på den episka Cloud Atlas.


Att beskriva handlingen till Cloud Atlas är svårt. Vi får följa inget mindre än sex olika tidslinjer med sex  olika historier som utspelar sig i sex olika tidsåldrar, från artonhundratalets kolonialtid till en avlägsen framtid bortom vår tideräkning. Karaktärerna och deras äventyr är olika, men allteftersom man tittar inser man att de är återfödelser av varandra och att deras upplevelser speglar varandra i nya tappningar. Älskare möter varandra i nya kroppar, strider upprepas och alla slutar inte lyckligt. Vi får också se samma skådespelare i helt olika roller, och jag kan garantera att du inte kommer att känna igen de varje gång.

Var för sig är de olika historierna väldigt olika: vi har en ung advokat som ligger döende i ett artonhundratalsskepp, längtandes efter sin hustru samtidigt som han försöker rädda livet på en förrymd slav, vi har en kompositör med dåligt rykte i trettiotalets USA som skriver brev till sin älskare, vi har samma älskare fyrtio år senare som tillsammans med en journalist försöker avslöja en komplott som kan kosta tusentals människor livet, vi har en självisk, girig förlagsägare som hamnar i diverse olika knipor i nutiden, vi har en klon som arbetar som servitris i en högteknologisk sci-fi stad och slutligen har vi i en avlägsen framtid en man och en kvinna som försöker rädda det som finns kvar av mänskligheten. I den här blandningen finns det tragisk romantik, post apokalyps, kannibaler, drama, science fiction och mycket mer. 

Man måste vara vaken och uppmärksam för att följa med i vad som händer i de olika tidslinjerna och vem som som gör vad, men om du gör det kan jag garantera dig en fascinerande film med något för alla smaker. Och jag föreslår att du lägger upp ett stort lager snacks; filmen är närmare tre timmar lång


För er som vill läsa boken innan ni ser filmen så går den under samma titel och är skriven av David Mitchell. Bokens Goodreads-sida kan du hitta här. Själv har jag inte läst den och kan inte säga huruvida filmen gjorde den rättvisa eller inte, men jag planerar definitivt att plocka upp den så snart jag kan.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar