måndag 23 juni 2014

Bok till serie - the 100


The 100 är en relativt ny tv-serie baserad på boken med samma namn, skriven av Kass Morgan. Den utspelar sig i en post apokalyptisk framtid där Jorden på grund av kärnvapenkrig har blivit obeboelig, men ett litet antal människor lyckades fly ut till rymden och bosätta sig på en rymdstation. Nu,  x antal år senare, är stationen på väg att kollapsa. Det finns för många människor och för lite syre. I desperat sökan på en lösning skickas 100 ungdomsbrottslingar, som till skillnad från resten av befolkningen lätt går att avvara, till Jorden för att ta reda på om planeten fortfarande är för giftig för mänskligt liv. Väl där måste ungdomarna inte bara överleva den livsfarliga omgivningen utan också varandra och de hemligheter som döljs på Jordens mystiska yta.

Än så länge är en säsong på 13 avsnitt filmats och sänts, men säsong två är på g den också. Det är på inget sätt en världsomvälvande serie, och det finns massor av saker som kunde vara mycket bättre (finns det verkligen ingen mer kvalificerad för uppgiften att rädda mänskligheten än etthundra ungdomsbrottslingar? Och varför är alla grymt snygga efter att ha spenderat så mycket tid i fängelse och i en lerig djungel?) men den är faktiskt förvånansvärt bra och blir bättre med varje avsnitt. Den skyggar inte undan från att vara mörk på sina ställen, och de personer som tvingas ta fruktansvärda beslut för mänsklighetens bästa målas inte ut som 100 procent onda. Dessutom växer karaktärerna med tiden och LÄR sig faktiskt av sina misstag. Det enda jag verkligen kan klaga på är att romantiken inte är speciellt bra genomförd och mest tråkar ut och irriterar.

Värt att nämna är också att den fick mig att gråta. Ingen serie och bara en film har någonsin lyckats med det. Så tummen upp.
Octavia, en av de karaktärer som växer allra mest och går från olidlig till ansvarstagande och intressant
Min favoritkaraktär, Jasper

Boken har jag inte läst, men den har inte fått det bästa omdömet på Goodreads precis (kolla bokens Goodreads-sida och recensioner här) så jag rekommenderar ändå serien. Om någon har läst den får ni gärna säga emot mig och berätta varför, så kanske jag ändrar mig och plockar upp boken ändå.
17332969

Trailer

1 kommentar:

  1. Jag har inte sett tv-serien än, men däremot så har jag läst boken. Jag gillade boken väldigt mycket, och även om den var sämre än vad jag först förväntat mig, så rekommenderar jag den gärna. Min recension finns här om du vill kolla in den. :)

    SvaraRadera