onsdag 16 april 2014

Starcross av Philip Reeve


1369202
Titel: Starcross
Originaltitel: Starcross
Serie: Larklight #2
Författare: Philip Reeve
Illustratör: David Wyatt
Förlag: B. Whalströms
Sidantal: 363
Genre: steampunk, fantasy, science fiction, äventyr, mysterium, middle grade, alternativhistoria
Betyg: 3/5

Varning för spoilers om du inte läst första boken, Larklight!

Rekommenderas till: dig som vill ha ett lättsamt äventyr i kreativ steampunksmiljö och humoristisk stämning

Rekommenderas inte till: dig som vill ha någonting allvarligt eller realistiskt


Art och Myrtles mamma är tillbaka och vid liv (och dessutom en flera tusen år gammal Skapare, men det spela inte så stor roll), hotet från de Äldste är avvärjt och det brittiska Imperiet är än en gång tryggt. Allt vore perfekt - om det inte vore för att Larklight är fullt av högljudda snickare.
   För att komma undan från oljudet ett tag tackar Art, Myrtle och deras mamma ja till en inbjudan att bo det exklusiva ny hotellet Starcross. Och visst är det ett lyxigt hotell, men nog är det någonting mystiskt med det. Gästerna är underliga och varje morgon dyker det upp ett hav som inte var där under natten. Och vad är det egentligen som är litet och svart och säger "moob"?

Tillbaka till Reeves fantasifulla steampunkvärld och jag påminns än en gång om varför jag älskar den här författaren. Det alternativa artonhundratal han diktat ihop är helt unikt och alltid lika spännande att undersöka. De utomjordiska civilisationerna och varelserna är något för sig, och miljöerna otroliga (för att inte tala om att det förhöjs avsevärt genom David Wyatts ursnygga illustrationer). Detta är en av de serier som jag allra helst skulle vilja se som film, helt enkelt för att det skulle vara ven visuellt snyggaste filmen på år och dar.

Handlingen är inte dålig den heller, med flera olika trådar som binds ihop och blir komplext utan att vara förvirrande. Den tar några genvägar här och där, men jag är beredd att ge ett frikort eftersom den är skriven för 9-12 åringar. Det enda jag hade ett litet problem med gällande handlingen (eller egentligen är det väl ett ganska stort problem) är att jag på en punkt faktiskt höll med fienden och tyckte att Art & Co. hade fel, och det är väl aldrig riktigt meningen.

Och sedan kommer det som får mig att vela lite gällande hela den här serien, nämligen kvinnosynen. Jag vet att boken utspelar sig på 1800-talet, och jag vet att Reeve definitivt inte har några problem med att skriva ritktigt kick-ass kvinnor (om ni inte tror mig, läs hans Vandrande städer-serie). I den här boken finns det flera coola kvinnliga karaktärer, som Ssil, Arts mamma, Delphine och Ulla, men de har relativt små roller i jämförelse med Art, Jack och många andra killar. Men sedan är Myrtle där och pratar om vad som är passande för unga damer, och Art kallar kvinnan för "det svagare könet" och trots att jag vet att det är där för att reflektera sättet man tänkte på på 1800-talet så kan jag inte låta bli att himla med ögonen.

the Spoilersection:
Varning: innehåller diverse konstiga spoilerfyllda saker som jag tänkte på under bokens gång. Bör ej läsas om du inte läst boken.

  • Superglad att vi fick en kvinnlig skurk och att hennes motivation var något annat än "den där mannen bedrog mig!" eller "jag vill vara evigt vacker!" Tycker dessutom att hon hade en allvarlig poäng med att andra än britterna har rätt till att segla i världsrymden, och stör mig på att ingen av huvudpersonerna ställde sig ens lite på hennes sida i den frågan. 
  • Myrtle ska bli alkemist! Äntligen!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar