fredag 11 april 2014

Skrivfel i böcker?

Såhär i nationella prov tider kan jag inte annat än fundera en del över det här med skrivnormer (för er som inte går i trean i gymnasiet (vilket borde vara de allra flesta) så hade vi igår nationella provet i svenska med temat skrivnormer). Efter att ha plöjt igenom trettio sidors texthäfte om särskrivning och stavfel, talspråk och grammatik, har ämnet mer eller mindre satt griller i hjärnan på mig. Tänkte att jag lika gärna kunde ta och skriva ett diskussionsinlägg när jag ändå inte slipper undan ämnet än på några veckor (ska fortfarande hålla ett tal om det också...)

Största anledningen till att jag funderat en del på det här med stavning i böcker beror på ingen mindre än min mamma. Hon har berättat att hon under sin skolgång helt tappade intresset för att skriva efter att lärarna enbart tittade på stav- och grammatikfel i hennes texter, aldrig själva handlingen, och därefter prompt dissade dem. Och visst känner man igen sig: skriver man en novell i skolan är det meningsuppbyggnad, disposition mm som det petas på, sällan eller aldrig det som faktiskt händer i novellen. Vi bokrecensenter däremot tittar inte mycket på stavning utan gräver istället ner oss i handling och karaktärer.

Skillnad blir det dock om vi skulle råka hitta en bok som är dåligt skriven, full med stavfel och slarv. Jag menar, hur ofta ser du en recensent som skriver "boken var så grammatiskt korrekt!" jämfört med någon som skriver "ugh, det var bara stavfel överallt"? Duglig skrivkonst är liksom förväntad när man kommit så långt att man blivit publicerad, såpass förväntad att man inte får något praise när man gör det bra, men däremot rackas ner när man gör det dåligt. Och helt ärligt, jag är inte helt mot det. När man skriver en bok för publicering är den skriven för de som ska läsa den, inte den som skriver den. Då får man helt enkelt anpassa sig mer än när man t.ex. bloggar, när man skriver enbart för sin egen skull.

Men hur ska det då gå för dem som helt enkelt inte kan stava ordentligt, hur mycket de än försöker? De som i likhet med många författare är sprängfyllda med idéer men inte kan sätta dem på pränt? Ska de behandlas som skolelever och bara ha sina stavfel pekas ut, istället för att någon lyfter fram deras glänsande historier?

Ja, grejen är ju den att skrivning är svårt, och stavfel stör läsningen, hur bra handlingen än är. Jag som läser en hel del fanfiction vet att det går att läsa runt stavfel, även om det går långsammare och plockar ner kvalitén några pinnhål, och ändå uppskatta innehållet. Men grejen med fanfiction är att de, precis som bloggar, skrivs för skribentens skull, inte läsarnas. Författarna får inte betalt utan gör det för sitt eget höga nöjes skull. Men jag vill heller inte gå miste om bra historier bara för att skribenten har svårt med stavning! I viss mån kanske man kan lösa problemet med spökskrivare och ljudböcker, men det kommet ju inte fungera i längden.

Vad tycker du? Kan du tänka dig att läsa en bok med toppenhandling men många stavfel och dålig meningsuppbyggnad? Eller är det helt otänkbart?

1 kommentar:

  1. ”Så har jag det nu”, som jag läser just nu med klassen har fått väldigt bra recensioner, men jag tycker den inte är så vidare bra. Tack vare den dåligt använda grammatiken. Jag är inge vidare på grammatik heller, som du kanske märkt, men där är det som de gjort det för avsikt. För att ungdomar relaterar bättre till det?, jag vet inte.
    Jag brukar ofta kolla i böcker hur de använder grammatiken, så att jag kan bättra mig själv, men i den här boken vill man ju inte ta efter det ”dåligt skrivna” och jag blir förvirrad.

    En grej jag dock ville fråga, om du vet, vad betyder det när man skriver såhär?:
    (Tar ett exempel från ”såhär har jag det nu”)
    Andra saker kände jag igen från vår by, som att de flesta affärerna antingen hade trasiga fönster eller var helt igenspikade med bräder och att massor av vanliga hus också hade övertäckta fönster, förmodligen till skydd mot... osv.
    Att det då är för många mellanrum mellan orden på vissa ställen, är detta bara ett maskinfel eller ett sätt att skriva. Jag antar att det är maskinfel, men man vet ju aldrig.

    SvaraRadera