onsdag 30 april 2014

Rewrite

Trots att jag bestämt mig för att skriva färdigt hela första utkastet innan jag började gå igenom arbetet och fixa alla plot holes mm, så sitter jag nu här och har så mycket i Girl-serien som jag stör mig på att jag inte kan fortsätta utan att först gå tillbaka och göra om, göra rätt.

Först och främst är det hela vampyraspekten. Jag har ogillat den från första stund, men var för lat för att komma på ett eget originellt monster. Nu har jag funderat en del och kommit fram till att jag vill göra dem till rätt och slätt demoner. De kommer inte leva i huvudsak på blod utan snarare på andras smärta, skräck, oro mm, vilket i sig kan vara blod eftersom människor tenderar bli ganska rädda om någon biter dem och dricker deras blod. Annars kan de få energi genom att skada andra, antingen fysiskt eller psykiskt. Vad gäller halvbloden så funderar jag fortfarande på om jag ska låta dem behålla sina "specialkrafter". Det känns inte riktigt som att de passar in, men samtidigt går inte storyn ihop om jag tar bort dem.

Designen pular jag fortfarande med. Halvbloden gnäller över att de inte kan vara bland vanliga människor eftersom de kan bli igenkända, men det går inte ihop eftersom de ser ut som helt vanliga människor nästan helt utan undantag. Så jag vill göra dem mer omänskliga. Demonhorn i pannan som de slipar ner för att dölja (om ni sett filmen Hellboy vet ni vad jag menar) kolsvarta ögon helt utan ögonvita, huggtänder i hela munnen (inte bara hörntänderna), svart blod och svarta ådror som syns genom huden (som för övrigt är nästan helt färglös) och världens klor på fingrar och tår (som de försöker hålla korta). Och kanske en klassisk demonsvans.

Från vänster: Mimmi, Jasmine och Lori

Annan variant av horn. Lori, med afro och dreadlocks. 
Snabbskiss av demon-Jasmine
Jag vill ändra lite på dynamiken i gänget också, för att undvika stereotyper. Sam ska vara äldst eftersom det känns lite kliché att den yngsta är den skojfriska. Därför ska han automatisk bli aningen mer ansvarstagande och och mogen, samtidigt som Kevin blir med laid back, retsam och avslappnad med nästan lite "hippiekänsla" när han inte längre är äldst med allt ansvar.

Ash vill jag ge en mer unik, punkaktig stil med mohawk och glasögon (eventuellt som han bara har på sig när han läser). Han ska vara mindre aggressiv men lika retsam och smått elak i sitt sinne för humor.

Jasper och Mimmi är jag rätt nöjd med, och hos Lori vill jag bara ändra den utvändiga designen lite för, lets face it, det är inte speciellt praktiskt med afro i slagsmål. Dreadlocks känns smidigare och smartare.

Jag vill ändra på andra saker också. Kanske helt ta bort hela tråden med maffian (eller i alla fall putsa en del på den). Med den här designen kan inte Jasmine flytta hem igen utan får hälsa på sin mamma bäst hon kan. Mimmi skulle få bli introducerad på annat sätt. Jag vill ändra berättarperspektivet från första person till tredje person för att smidigare kunna byta mellan olika berättare. Jag vill ge Jasmine en mer distinkt och underhållande röst, och samtidigt ge henne en något mindre Mary Sue-isk personlighet.

Ni fåtal som har läst något avsnitt av serien, har ni några tips? Något jag absolut borde ändra eller något jag absolut inte borde ändra? All konstruktiv kritik uppskattas enormt.

1 kommentar:

  1. Åh, jag vet inte. Jag förstår givetvis vad du menar, och jag gillar alla dina nya idéer..särskilt den med karaktärernas nya utseenden. Men samtidigt så har jag ju läst alla kapitel, och absolut älskat dem..jag har inte riktigt funderat över plot holes och dylikt, utan mest bara varit så investerad och tyckt att allt har varit superbra. Jag tycker väldigt mycket om Jasmine och hennes personlighet, så jag hoppas att du inte ändrar så himla mycket där, men annars tycker jag att det skulle vara intressant att se mer av allt du nämner i inlägget. Ledsen att jag inte riktigt har någon konstruktiv kritik, men jag har varit lite småkär i den här berättelsen sedan det första kpitlet, och blir alltid lika glad när du lägger upp ett nytt. :)

    SvaraRadera