torsdag 3 april 2014

Magikernas kung av Lev Grossman



Titel: Magikernas kung
Originaltitel: The Magician king
Serie: The Magicians #2
Författare: Lev Grossman
Förlag: pocketförlaget
Genre: fantasy
Sidantal: 438
Betyg: 4/5

Tack Pocketförlaget för rec-exet!

Varning för spoilers om du inte läst första boken, Magikerna

Rekommenderas till: dig som gillar helgalen realistisk fantasy med coola karaktärer

Rekommenderas inte till: dig som inte gillar fantasy eller olyckliga huvudpersoner



Quentin Coldwater är numera kung Quentin av Fillory. Det är en stillsam tillvaro av överflödande lyx, men trots det är Quentin otålig. Han längtar fortfarande efter äventyr och vill bli en hjälte. I sin jakt på äventyr hamnar han där han allra minst vill vara: jorden. Med honom kommer Julia, hans barndomskamrat och numera egenupplärd trollpacka med mörka hemligheter. De måste till varje pris ta sig tillbaka till sina troner i Fillory, och på väg dit hittar de äventyret som Quentin så ivrigt letat efter. Frågan är om han är beredd att göra det som krävs för att verkligen bli hjälte.

Magikernas kung tar vid två år efter första boken, men behåller mycket av sin föregångares stämning och tema. Quentin må ha mognat en del sen första boken, men han längtar fortfarande efter äventyr utan att helt veta vad det innebär. Precis som i första boken tycker jag om honom samtidigt som han reta mig lite. Jag förstår och känner igen mig i hans längtan efter någonting mer, och han kan vara väldigt omtänksam när han tänker på någon annan än sig själv. Men däri ligger också problemet: Quentin kan vara något av en självisk, naiv typ ibland. Tack och lov utvecklas han en del under bokens gång, och hans positiva sidor är mycket starkare än hans negativa. Dessutom är hans något bittra, sarkastiska berättarröst väldigt rolig att läsa.

Parallellt med Quentin får vi också höra Julias historia. Henne tycker jag väldigt mycket om: hon väntar sig inte att få någonting gratis utan tar hand om saker och ting på egen hand. Samtidigt vet vi också att någonting fruktansvärt finns gömt i hennes berättelse, och med den invävd i huvudstoryn om Quentins äventyr blir det mer spännande. Jag tycker också om hur hennes och Quentins relation hanterades. Jag tänker inte spoila genom att berätta hur det slutade mellan dem, men att han faktiskt såg henne som någon han ville hjälpa för att hon behövde det och för att han ville att hon skulle må bra och inte för att han vill ligga med henne gjorde mig lycklig.

Jag är något av en något av en vetenskaplig person, och bland det bästa jag vet är att hitta en riktigt bra uppdiktad värld i en bok och sedan verkligen få gräva ner mig i detaljerna i hur den fungerar. Detta gäller främst för sci-fi, men fantasy fungerar också. I första boken fick vi inte se så mycket av världarna Grossman skapat, både Fillory och vår egen undre magiska värld på jorden, men här i den andra boken får jag nästan alla de detaljer jag längtat efter. Världarna och magin i sig är lika spännande och viktiga som själva storyn, vilken också är superbra. Att få se de mörkare, mer realistiska delarna av ett äventyr är något jag alltid hoppas på i äventyrsböcker.

Slutsats: realistisk för en fantasy, men samtidigt helt galen på ett sätt som ändå hänger ihop. Huvudpersonerna är intressanta och romansen mogen, och storyn är spännande. Stark fyra utav fem i betyg!
the Spoilersection:
Varning: innehåller diverse konstiga spoilerfyllda saker som jag tänkte på under bokens gång. Bör ej läsas om du inte läst boken.

  • Så glad att Quentin och Julia aldrig blev ett par! Om de blivit det skulle det känts som att Alice bara var någon tillfällig flört tills han kunde bli tillsammans med sin barndomskärlek. Det var definitivt mer unikt och bättre så här.
  • Förutsåg ganska tidigt att Benedict skulle dö och att Julia förlorat sin mänsklighet i jakt på gudarna. Men sättet det hände på! Fan, tyckte så synd om henne!
  • Varför hängde hela den magiska världen ihop, men dödsriket skulle såklart vara helt ologiskt? Det enda de hade var badmintonnät och kortspel i en stor idrottshall. Jag menar kom igen, skulle det vara dödsriket?

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar