söndag 16 mars 2014

The hitch hiker's guide to the galaxy av Douglas Addams


11

Titel: The hitch hiker's guide to the galaxy
Serie: The hitch hiker's guide to the galaxy #1
Författare: Douglas Adams
Genre: science fiction, humor
Betyg: 4/5

Rekommenderas till: dig som vill ha en allt annat än allvarlig sci fi,dig med en helt galen humor

Rekommenderas inte till: dig som vill att allt ska vara vetenskapligt korrekt och har ett normalt sinne för humor










När Arthur Dent vaknade en torsdagsmorgon tyckte han att det var illa nog att det stod bulldozers på hans gårdsplan som ville demolera hans hus. Dagen blev bara värre när han upptäckte att hans vän Ford Prefect inte alls var från Guildford som han sagt, utan från en liten planet någonstans i närheten av Betelguse, och allra värst blev det när det visade sig att självaste Jorden skulle rivas för att ge plats för en intergalaktisk väg.
   Men Ford är inte bara en utomjording, utan också en av författarna till den häpnadsväckande boken "Liftarens guide till Galaxen". Med den i högsta hugg räddar han Arthur från att förintas tillsammans med planeten jorden, och de två liftar sig genom en galax där du kan räkna med att allting omöjligt kommer att hända.

Häromdan traskades jag runt en stund på biblioteket, och det slutade med att jag tog det högst omdömeslösa beslutet att låna på mig en över 700 sidor lång bok med alla de fem delarna i Liftarens guide till Galaxen-serien precis när jag inte har tid att läsa den. Hur som helst började jag bläddra i den och sedan kunde jag inte ställa tillbaka den. Jag får trösta mig med att de fem delarna i sig är ganska korta, bara ca 150 sidor vardera, och att jag dessutom alltid velat läsa dem på originalspråk.

Jag har alltså läst den här serien tidigare, men på svenska, och redan då tyckte jag att den var hysteriskt rolig. Jag kan säga att det definitivt blir bättre på engelska, speciellt med den mysiga brittiskan. Hela den här seriens och bärande faktor styrka är humorn, och det är nog tur det för om man valt ett annat sätt att skriva en bok där jorden förstörs för att ge plats åt en rymdväg så skulle de nog blivit fruktansvärt deprimerande.
   Ska vi ta lite citat kanske?

"The ships hung in the sky in much the same way that bricks don't."

"If there's anything more important than my ego around, I want it caught and shot now."

“So this is it," said Arthur, "We are going to die."
"Yes," said Ford, "except... no! Wait a minute!" He suddenly lunged across the chamber at something behind Arthur's line of vision. "What's this switch?" he cried.
"What? Where?" cried Arthur, twisting round.
"No, I was only fooling," said Ford, "we are going to die after all.”

“For a moment, nothing happened. Then, after a second or so, nothing continued to happen.”

“All through my life I've had this strange unaccountable feeling that something was going on in the world, something big, even sinister, and no one would tell me what it was."
"No," said the old man, "that's just perfectly normal paranoia. Everyone in the Universe has that.”

Jag kanske ska passa på att säga att om du inte tycket att något av citaten ovan är det minsta roliga så är Liftarens guide till Galaxen förmodligen ingenting för dig.

Vad mer finns det att säga om den här boken? Den är fruktansvärt uppfinningsrik, även om den faller i många av de vanligare fallgroparna för science fiction (varför ser så många utomjordingar ut som människor?) men för att vara rättvis så är den inte skriven av vetenskapsmän för vetenskapsmän, och om den varit realistisk hade den inte varit tillnärmelsevis lika rolig. Karaktärerna har sina tydliga personlighetsdrag men är utöver det ganska endimensionella, men trots det väldigt sympatiska. Arthur är en helt vanlig jordbo som har tagit sig ordentligt med vatten över huvudet, och Ford och Zaphod är både unika och roliga. Trillian hade en ganska liten roll, men jag uppskattar att hon inte var där för att skapa ett triangeldrama (som i filmen...) utan för att hon ville upptäcka och undersöka Universum.

Slutsats: vill du ha någonting udda, unikt och lättsmält? Ge Liftarens guide till Galaxen en chans!


Du har väl inte missat att Liftarens guide till galaxen dessutom finns som film?

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar