måndag 31 mars 2014

Nya Boktips

Veckans tema: monster och bilder

Eller, närmare bestämt manga och graphic novel med otäcka odjur.

Attack on Titan av Hajime Isayama

What's left of humanity survives in fear for their lives in this exciting, terrifying new manga that's a number one bestseller in Japan. Humankind is down to just a few thousand people who live in a city surrounded by three concentric walls. The walls protect them from their enemies, the ravenous giants known as the Titans. The Titans appear to have only one purpose: to consume humanity. 

For one hundred years, what's left of mankind has lived in the city on earth, protected by walls that tower over even the Titans. Untouched by the Titans for a century, humanity has become complacent. But Eren Jaeger has had enough. While his fellow citizens are content to hide, Jaeger has the passion to take action to not only protect the city, but to learn what the Titans actually are. But on his first mission he comes face to face with horrors beyond his imagination... and secrets from his own past that could shift the tides of war. 

Jarger and his friends are determined to survive. But everything about their situation is a mystery that only becomes more complicated the more they learn. Attack on Titan is a breathtaking debut from a young talent, and a phenomenon that is sweeping Japan!

Varför jag är nyfiken: jag surfar runt en del på Tumblr där animen Attack on Titan just nu är extremt populär. Nyfiken som jag är så har jag också kikat på första avsnittet, och visst verkar den bra med litervis av blod och en cool post apokalyptisk handling. Animen är hur som helst baserad på mangan ovan.


Måste ju erkänna att det ser rätt grymt ut...

26781
The Abandoned av Ross Campbell

Everyone 23 and older suddenly dies one fateful, stormy night, but quickly rises from the dead. The zombies seek out the only living thing left: their children. After Rylie escapes a nursing home, she makes her way through the swamps of her hometown to find her crush, Naomi, before the dead find her first. Rated for older teens.

Varför jag är nyfiken: Ross Campbell är skaparen av den riktigt bra grafiska boken Shadoweyes, och The Abandoned är ett av hans tidigare verk. Kommer ni ihåg mitt inlägg där jag klagade på att jag är trött på alla vita heteroförhållanden? Den här boken verkar ha något annat på g!

4 kommentarer:

  1. Haha, jag skrev ett inlägg om Attack on Titan igår. Började kolla på animen i fredags och såg klart den på lördagen. Så himla bra!!! Du måste verkligen se den. Sen på söndagen sträckläste jag mangan och har nu abstinens över att det inte finns fler kapitel ute :/

    SvaraRadera
    Svar
    1. Haha, nu blev jag definitivt extremt nyfiken på den xD

      Radera
  2. ATTACK ON TITAN<3<3<3<3<3<3<3<3 DET ÄR SÅ BRA OCH SÅ BLODIGT. Det som är mest fascinerande är hur serien är så otroligt hemsk och blodig och allt, men fandomet är lite snarlikt Sherlockians och spritt språngande galna. Homoerotik och sassy gifs överallt, det är lite fandomet. Så underbart! Har sett hela serien (första säsongen alltså, då det är allt som kommit ut) och läste en eller två av böckerna... De är jättebra! :D Personligen föredrar jag nog animen, eftersom jag tycker att den sortens genre fungerar bättre på skärm än papper, men mangan säger min kompis (som har läst hela) är sjukt bra den med :D

    SvaraRadera
    Svar
    1. Att läsa mangan/titta på animen kommer allt högre upp på min att göra lista ;) Jo, fandomet verkar allt galet (på ett bra sätt), men man måste väl vara en rätt lättsam person för att inte bli alltför nedstämd av en så mörk serie :)

      Radera