söndag 2 mars 2014

Bläck och skogsrån

Under veckan har två Stora Saker hänt: jag har tittat på filmen Thale och köpt bläckpennor (jupp, det är vad jag kallar för Stora Saker. The mystery is solved, you can all go home now).

Jag tänker inte ge mig in på någon filmrecension nu (kanske jag gör det i framtiden) men Thale är, kort och gott, en norsk skräckfilm med det unika temat skogsrån, eller huldror som man också kan kalla dem. Jag har redan sen tidigare varit väldigt fascinerad av just skogsrån, men tyvärr är de, till skillnad från vampyrer, väldigt okända i både film- och bokvärlden. Men det hindrar inte mig från att måla bilder av dem!

Skogsrån är enligt legenden vackra kvinnor när man ser dem framifrån, men bakifrån har de antingen ihålig rygg eller svans, beroende på vilken myt man lyssnar på. Vilken typ av svans varierar också: i Thale har de kosvans, i Sverige är rävsvans en vanligare porträttering (också den jag gillar bäst). De sägs vakta skogarna, där de antingen jävlas med dig eller hjälper dig, helt beroende på om du förtjänar deras respekt eller inte.

Detta är fanart baserad på boken Vild av Boel Werner, den hittills enda boken jag känner till med ett skogrå i huvudrollen (om du vet fler, tipsa gärna!). Den är riktigt bra och varmt rekommenderad.

Och sen var det den andra stora saken: bläckpennor. Inte mycket att säga här. Jag har köpt lite bläckpennor och försöker nu lära mig använda dem. Resultat som följer.
Lori håller på att bli min favoritkaraktär. Hon är definitivt roligast att måla.
Mimmi och Kevin har den intressantaste relationen, och det lustigaste är att jag bara skrivit två interaktioner dem emellan än så länge. Allt annat har jag i huvudet; det svåraste är att få ner det på papperet.

Mer Lori, för jag älskar henne. Här demonstrerar hon varför telekinesi är så högt i toppen på min lista med bästa superkrafter. Människan i bakgrunden är en tidigare version av Mimmi.


Well then, det var ett märkligt väldigt icke bokrelaterat inlägg. Hoppas jag inte skrämt bort er nu.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar