torsdag 27 mars 2014

Angel Arias av Marianne de Pierres


9643469
Titel: Angel Arias
Serie: Night Creatures #2
Författare: Marianne de Pierres
Förlag: Random House
Sidantal: 270
Genre: fantasy, dystopi
Betyg: 3/5

Varning för spoilers om du inte läst första boken, Burn Bright!

Rekommenderas till: dig som vill en en mystisk dystopi med en spännande värld

Rekommenderas inte till: dig som vill ha intressanta karaktärer, klara svar eller nagelbitarspänning







Retra, som nu går under namnet Naif, har flytt undan Ixions med hjälp av piraten Ruzalia, men hennes vänner Suki och Rollo är fortfarande kvar, och Lenoir står inför en revolution. För att rädda sina nära och kära, för att inte tala om alla andra ungdomar kvar i Ixion, måste Naif återvända till sitt hem, the Grave, och leta efter svar. Med henne kommer Markes, pojken hon inte vet vad hon känner för. 
   
Hemligheterna runt the Grave och Ixion vävs samman allt mer, och det dröjer inte länge fören det verkar som om också Markes har något att dölja.

Serien som fortsätter att inte leva upp till mina förväntningar. Night Creatures-serien har så mycket potential att det gör nästan fysiskt ont i mig att se den bortslösad på så medelmåttiga böcker. Världen är ett fascinerande hopkok; efter två böcker vet jag fortfarande inte om det är science fiction eller fantasy, eller lite av båda. Men den här gången lämnar vi det mörka, exotiska Ixion för the Grave, ett ganska typiskt superstrikt dystopisamhälle. Det fanns glimtar av de originella idéerna från första boken, men för det mesta kändes det ganska blekt.

När det kommer till karaktärerna så var tyvärr de också ganska bleka. Även här kan man se att Marianne definitivt kan skriva coola, intressanta karaktärer; Rollo och Suki från första boken är i en kategori för sig, och i den här boken är Jarrold, Liam och piraten Ruzalia i topp. Men de är bara bikaraktärer, i centrum står Naif och Markes. Och Naif är inte så farlig, om än lite tråkig. Hon är modig och står upp för sig själv, men ger inget bestående intryck. Markes å andra sidan... om Naif är blek är han praktiskt taget ett spöke. Det ända jag minns om honom är 'han gillar musik. Tror jag'. Och han ska föreställa ett kärleksintresse...

Men jag tänker ändå slå till och ge boken en trea i betyg för originalitet. Vi har börjat få några få svar, men mestadels är vi fortfarande ovetande om det mesta och jag måste erkänna att jag verkligen vill veta hemligheterna. Jag vill veta hur många av mina teorier som stämmer!


Trailer till första boken:

Trailer till andra boken:

    

the Spoilersection:
Varning: innehåller diverse konstiga spoilerfyllda saker som jag tänkte på under bokens gång. Bör ej läsas om du inte läst boken.

  • Antingen är Ripers och Uthers utomjordingar (eventuellt har människorna själva bytt planet) eller så är det här en oförståelig fantasyvärld som inte lyder fysikens lagar.
  • Hoppas att Markes blir ihop med Emilia istället för Naif. Det enda tillfället som han hade lite känsla var när hon var inblandad.
  • Vet inte vad jag känner gällande Lenoir - gillade honom inte alls i första boken men nu börjar jag sympatisera lite med honom.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar