tisdag 11 februari 2014

Vad jag vill ha i böcker

Andréa skrev ett intressant inlägg om sådant hon hoppas få se i böcker, och jag kunde inte låta bli att genast fundera på liknande saker själv. Det slutade med att jag pysslade ihop en egen liten lista på sådant som jag skulle be på mina bara knän om att få se mer av.

1. Platoniska förhållanden

Jag är intill döden trött på kärlekstrianglar, insta-love och tonåringar som ger eviga kärleksförklaringar. Jag menar kom igen, hur kära de än är så är chansen att de kommer att hålla ihop resten av livet minimal, och de beter sig som om det är liv eller död. Vad jag vill se är fler bästa vänner, syskon- och föräldrarelationer, och framför allt tjejer och killar som kan vara vänner utan att den ena har varit hemligt kär i den andra hela livet.
Scout och hennes mamma i Shadoweyes

2. Böcker som går utanför ramarna för bestämda genrer

När jag var mindre älskade jag böcker med djur och hästar som huvudtema, men idag närmast undviker jag dem eftersom alla är likadana. Däremot blir jag överlycklig när jag hittar en som sticker ut från mängden, och samma sak gäller andra genrer. Jag vill ha dystopier och fantasy och contemporary som vävs ihop till något nytt och fräscht och inte riktigt passar in någonstans, som har världar och regler som är genomtänkta och helt fascinerande.


3. Böcker med HBTQ- och etniska minoritetskaraktärer

Nån mer som är trött på att huvudpersonerna i nittio procent av fallen är vita och straight? Det har börjat bli bättre, men det är långt ifrån perfekt. Speciellt skulle jag vilja se fler ovanliga former av sexualitet, exempelvis vet jag bara en bok med en asexuell karaktär, en med en intersexuell och inga med transsexuella karaktärer. Jag vill ha böcker där det inte är någon big deal vilken hudfärg eller läggning huvudpersonerna har, de är vad de är och ingen lägger sig i det. Ge mig mer av detta!

4. Huvudpersoner som är utanför normen

Jag vill ha huvudpersoner som har svårt att passa in av andra anledningar än att de är "lite udda", karaktärer som verkligen måste slita för att leva ett normalt liv. Grejen är att det inte är speciellt ovanligt med personer som har social fobi, stress- och tvångssyndrom, ätstörningar mm, men de har få representanter i media och därför har andra svårt att förstå sig på dem. Att avmystifiera det och vissa att de fortfarande är vanliga människor skulle göra livet mycket lättare för väldigt många.

5. Nordisk mytologi, i synnerhet skogsrån, näcken och asagudar

Jag har inte läst mycket om detta, men det jag har läst har fått mig att längta efter mer!

6. Antihjältar

Jag vill ha huvudpersoner som är hämndlystna, som är blodtörstiga, som måste kämpa mot sitt inre mörker eller kämpa för att känna empati för andra. Huvudpersoner som är tjuvar och mördare utan att ständigt känna ångest över det, men som vi ändå lär oss att älska. 

5 kommentarer:

  1. Det här är definitivt saker som jag också vill se mer av!

    SvaraRadera
  2. Jag kan inte hålla med dig mer på punkt 3, vad är det med alla dessa vita heteroförhållanden? Tråååååååkigt!

    SvaraRadera
  3. Sv: Haha, ja men självklart är det okej! Ultraviolet står faktiskt redan på min önskelista och nu blev jag ju ännu mer nyfiken på den :D

    SvaraRadera
  4. Det här var ett intressant inlägg! :) kul att läsa vad du vill ha mer av! :)
    /elinasbokliv

    SvaraRadera